Dieta sirtfood – odmładzanie i odchudzanie w jednym

Dieta sirtfood zwana również dietą długowieczności to dosyć nietypowy sposób odżywiania, który polega na spożywaniu każdego dnia produktów spożywczych bogatych w polifenole, czyli bardzo silne przeciwutleniacze. Polifenole, które obecne są w określonych produktach żywnościowych, pomagają aktywować tzw. sirtuiny, które pomagają poprawić samopoczucie, a także wspomagają walkę z nadmiarem zbędnych kilogramów. Czy dieta sirtfood faktycznie pomaga zredukować masę ciała? Jakie są jej najważniejsze zasady i które produkty powinny znaleźć się na talerzu?

Dieta sirtfood: czym są sirtuiny?

O sirtuinach zdecydowana większość z nas raczej nie słyszała, jednak warto wiedzieć o tym, iż stanowią one pewien rodzaj białek, które obecne są w organizmie niektórych ssaków. Podczas przeprowadzonych jakiś czas temu badań zwiększone stężenie sirtuin okazało się powiązane z wydłużeniem żywotności drożdże, co od razu zostało wykorzystane przez autorów diety sirtfood. Uważają oni bowiem, że spożycie zwiększonej ilości produktów bogatych we wspomniane białka pomoże nam się nie tylko odmłodzić, ale również odchudzić. Z tego też względu dieta sirtfood staje się z dnia na dzień coraz bardziej popularna w szczególności za sprawą celebrytów, dla których wygląd zewnętrzny odgrywa obecnie kluczową kwestię.

Produkty, które powinnaś wprowadzić do swojej diety

W diecie sirtfood nie jest ważne to, które produkty wyeliminujesz ze swojego menu, a raczej to, które z nich wprowadzisz do codziennego jadłospisu. Powinnaś jednak pamiętać o tym, iż podstawę powinny stanowić przede wszystkim owoce, warzywa, orzechy oraz przyprawy, czyli produkty, które stanowią największe bogactwo polifenoli aktywujących działanie wspomnianych wcześniej sirtuin. Na liście zalecanych do spożycia produktów żywnościowych możesz zatem znaleźć jarmuż, kapary, grykę, papryczkę chili, kawę, daktyle, kakao, lubczyk, oliwę z oliwek, zieloną herbatę, kurkumę, pietruszkę, truskawki, orzechy włoskie, soję oraz czerwone wino. Wymienione produkty możesz z powodzeniem dodawać do przygotowywanych na co dzień potraw, jednak niektóre z nich, jak np. orzechy czy truskawki, możesz spożywać solo. Dieta sirtfood w odróżnieniu od pozostałych diet odchudzających nie jest na szczęście restrykcyjna, dzięki czemu nie odbije się z pewnością negatywnie na stanie twojego zdrowia.

Najważniejsze zasady diety sirtfood

Zdecydowana większość najpopularniejszych diet opiera się na ściśle określonym planie żywieniowym, jednak w przypadku diety sirtfood wygląda to nieco inaczej. Przez pierwsze trzy tygodnie trwania diety powinnaś trzymać się z góry określonego planu żywieniowego, co może ci się wydawać dosyć restrykcyjne. Pierwsze trzy dni nie powinny dostarczać organizmowi więcej niż 1000 kcal, przy czym w ciągu dnia musisz spożyć trzy zielone koktajle (nie powinno w nich zabraknąć jarmużu, pietruszki, cytryny lub selera), a także jedną pełnowartościową potrawę z puli wszystkich przepisów znajdujących się w książce napisanej przez autorów diety. Przez następne cztery dni możesz dostarczyć organizmowi ok. 1500 kcal, pamiętając jednak o tym, aby menu składało się z dwóch zielonych koktajli oraz dwóch pełnowartościowych posiłków. Kolejny etap diety trwa dokładnie 2 tygodnie, a każdego dnia powinnaś wypijać tylko jeden zielony koktajl i zjadać aż 3 bogate w sirtuiny posiłki. Już po pierwszym tygodniu powinnaś zauważyć stopniowy spadek masy ciała, o ile oczywiście będziesz się ściśle trzymała założonego planu. Po zakończeniu drugiego etapu nie musisz już się koncentrować zarówno na kaloryczności, jak i na proporcjach makroskładników, jednak nie możesz zapominać o tym, aby spożywać jak największe ilości wskazanych w diecie produktów. Jeśli chodzi o pozostałe zasady diety sirtfood to powinnaś pamiętać o tym, aby ostatni posiłek spożyć do godziny 19, a pomiędzy posiłkami nie powinno być przerwy wynoszącej mniej niż 1,5 godziny. Warto również zadbać o to, aby w codziennym menu nie znalazły się wysoko przetworzone produkty takie jak fast-foody słodycze, słone przekąski oraz dania instant, ponieważ nie dostarczają one organizmowi niczego wartościowego. Dzięki diecie sirtfood nie tylko utracisz kilka zbędnych kilogramów, ale dodatkowo się odmłodzisz i będziesz tryskać energią przez cały dzień.

Zalety diety sirtfood

Polifenole znajdujące się w produktach wskazanych do spożycia wpływają niezwykle korzystnie na nasze zdrowie, ponieważ wykazują bardzo silne właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu ochraniają nasz organizm przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Dzięki diecie sirtfood można ponadto ochronić się przed rozwojem wielu bardzo niebezpiecznych chorób, takich jak cukrzyca, nadwaga, miażdżyca czy też nadciśnienie.

K. Pacwa