Egzotyczne owoce, charakterystyka i wartości odżywcze

Owoce to prawdziwa skarbnica cennych dla naszego zdrowia witamin, minerałów oraz antyoksydantów, dlatego tez każdego dnia powinniśmy sięgnąć po porcję tych produktów. Na naszych talerzach najczęściej goszczą jabłka, gruszki, wiśnie oraz śliwki, czyli owoce, które idealnie upodobały sobie nasze warunki klimatyczne, jednak na sklepowych półkach i straganach coraz więcej miejsca zaczynają zajmować malownicze i często dosyć nietypowo wyglądające owoce egzotyczne. Jakie jednak wartości odżywcze kryją się w tych owocach i w jaki sposób można je wykorzystać w kuchni?

Ananas

Ananasa nie sposób pomylić z innym owocem, ponieważ na jego szczycie znajduje się skupisko długich, zielonych liści, które wyglądają niczym pióropusz. Miąższ ananasa jest bardzo miękki, słodki i żółty jak cytryna, jednak przed spożyciem musimy pamiętać o tym, aby usunąć zdrewniały środek, który nie nadaje się do jedzenia. Najcenniejszą substancją znajdującą się w ananasie jest bromelaina, która pomaga usunąć z naszego organizmu nadmiar kwasu moczowego, a także wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Doskonale sprawdza się jako dodatek do smoothie, galaretek i sałatek, jednak można go również podawać z grillowanym mięsem, a także razem z tuńczykiem pod postacią hawajskiej pizzy.

Karambola

Karambola to egzotyczny owoc, który najczęściej można spotkać w Indonezji, na Sri Lance, w Bangladeszu oraz na Malezji. Swoim wyglądem z zewnątrz przypomina nierozwinięty kwiat cukinii, jednak po przekrojeniu wygląda niczym gwiazda świecąca na niebie. Karambola nie zawiera zbyt wielu kalorii, za to bogata jest w takie substancje odżywcze jak potas, magnez, błonnik, witaminy A, C, z grupy B, a także flawonoidy. Smak owocu jest dosyć słodki, jednak można w nim wyczuć nieco cierpki i kwaskowaty posmak. Karambolę możemy z powodzeniem spożywać razem ze skórką, wykorzystując ją jako dodatek do sałatek, galaretek lub odżywczych koktajli.

Granat

Czerwona i dosyć twarda skorupa wypełniona bordowymi kuleczkami o galaretowatej konsystencji to cechy charakteryzujące granat, czyli owoc, po który zaczynamy coraz chętniej sięgać z uwagi na jego słodko-cierpki smak. W niewielkich pestkach, które możemy spożywać łyżeczkami, znajduje się prawdziwa skarbnica wzmacniających nasz układ sercowo-naczyniowy antyoksydantów, a także potasu, cynku, miedzi, witaminy C oraz witaminy E. Jeśli chodzi natomiast o to, w jaki sposób możemy wykorzystać owoc granatu w kuchni, to niewielkie brązowe kuleczki nadają się idealnie jako dodatek do sałatek, babeczek, owsianki, faszerowanych warzyw oraz dań rybnych.

Pomelo

Pomarańcza olbrzymia to inna nazwa tego owocu, który nie zawiera zbyt wielu kalorii, jednak jest dosyć dobrym źródłem witaminy C, a także w mniejszym stopniu magnezu, miedzi, fosforu oraz witamin z grupy B. Pomelo zaliczane jest do grona największych cytrusów, a jego cechą charakterystyczną jest zabarwiona na żółto lub żółtozielono gąbczasta i dosyć gruba skórka, a także niezbyt soczysty miąższ nieco słodszy od miąższu grejpfruta. Owoc możemy z powodzeniem spożywać w czystej postaci, jednak nadaje się on również jako dodatek do sałatek oraz owocowych koktajli.

Kumkwat

Swoim wyglądem przypomina małą pomarańczę, jednak w odróżnieniu od niej ma dosyć cienką i miękką skórkę, którą bez problemu możemy spożyć, dostarczając naszemu organizmowi takich cennych składników odżywczych jak witaminy A, C, E, z grupy B, a także wapń, potas, fosfor oraz magnez. Owoce kumkwatu mają dosyć ciekawy aromat oraz lekko kwaskowaty smak, dlatego też w kuchni można je wykorzystać podczas produkcji domowych konfitur, nalewek oraz kompotów.

Mango

Skarbnica witaminy C, czyli mango to dosyć duży, nieco spłaszczony egzotyczny owoc, którego skórka może jednocześnie mieć aż trzy barwy, a mianowicie zieloną, czerwoną oraz żółtą, jednak miąższ owocu zawsze pozostaje żółtopomarańczowy. Soczysty miąższ to bardzo dobre źródło witaminy A, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego narządu wzroku, witaminy E walczącej z wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za szybszy proces starzenia się skóry, a także magnezu i potasu. Mango w kuchni można wykorzystać jako dodatek do sałatek, koktajli, ciast, galaretek, a także dań mięsnych i rybnych.

Banan

Banan to kolejny obok liczi dosyć charakterystyczny owoc, którego nie można pomylić z niczym innym. Charakteryzuje go dosyć gruba, żółta skórka, podłużny i lekko wygięty kształt, a także zwarty, mączysty i dosyć słodki miąższ. Pomimo tego, iż 3/4 banana stanowi woda i węglowodany, to można w nim również znaleźć witaminy z grupy B oraz nieznaczne ilości potasu i magnezu. Zastosowanie kulinarne bananów jest niezwykle szerokie, jednak najczęściej wykorzystujemy je jako dodatek do różnego rodzaju wypieków, musów, kremów, sałatek oraz koktajli.

Guawa

Owoc, który z zewnątrz przypomina gruszkę, jednak ma miąższ podobny do miąższu arbuza to właśnie guawa charakteryzująca się zarówno słodkim, jak i lekko kwaśnym smakiem. W odróżnieniu od takich owoców cytrusowych jak pomarańcza i cytryna zawiera znacznie większe ilości wzmacniającej odporność witaminy C, jednak w jej miąższu można również znaleźć pewne ilości białka, żelaza oraz wapnia. Guawę można wykorzystać podczas przygotowywania owocowych sałatek, domowych dżemów, soków oraz syropów.

Persymona

Owoc kaki nazywany również persymoną swoim wyglądem przypomina nieco pomidora, jednak w odróżnieniu od niego ma pomarańczowe zabarwienie, a jego smak zbliżony jest raczej do naszej rodzimej śliwki. Dojrzały owoc persymony można rozpoznać po galaretowatej konsystencji miąższu, który dodatkowo jest dosyć słodki. Owoc kaki zawiera w sobie wiele cennych dla naszego zdrowia substancji z licznymi związkami przeciwutleniającymi na czele, a także błonnikiem, kwasami organicznymi oraz witaminami A i C. W jaki sposób persymonę możemy wykorzystać w kuchni? Owoc ten nadaje się idealnie jako dodatek do sałatek, jednak na jego bazie można również przygotować przepyszną galaretkę, sos owocowy oraz lodowy sorbet.

Papaja

Z zewnątrz zielona natomiast wewnątrz łososiowa, różowa lub żółtopomarańczowa z malutkimi, czarnymi pestkami oraz mało wyrazistym i słodkawym smaku to właśnie papaja, która najlepiej smakuje z dodatkiem świeżo wyciśniętego soku z cytryny. Miąższ tego owocu możemy wyjadać łyżeczkami a na prawdę warto, ponieważ stanowi on prawdziwą skarbnicę beta-karotenu oraz witaminy C.

Liczi

Jeden z najbardziej charakterystycznych egzotycznych owoców, czyli liczi, swoim wyglądem przypomina nieco naszą malinę, jednak w odróżnieniu od niej ma dosyć cienką skórko-skorupkę, dosyć dużą niejadalną pestkę, a także przepyszny i dosyć słodki miąższ o nieco galaretowatej konsystencji. W tak małym owocu drzemie dosyć duży potencjał w postaci witaminy C, a także potasu, witamin z grupy B, witaminy E, magnezu, selenu, wapnia i żelaza. Wydobycie miąższu ze skorupki może okazać się nieco kłopotliwe, jednak gdy już nam się to uda możemy wykorzystać go jako dodatek do dań mięsnych i rybnych, a także słodkich deserów w postaci bitej śmietany, galaretek i sałatek.

Marakuja

Nazywana męczennicą jadalną oraz passiflorą marakuja to owoc, który pochodzi z obszarów Ameryki Południowej i swoim wyglądem przypomina nieco śliwkę, jednak wewnątrz wypełniony jest licznymi nasionkami. W tradycyjnej medycynie naturalnej marakuja od setek lat wspomaga leczenie dolegliwości ze strony naszego układu nerwowego a wszystko to za sprawą dosyć dużej ilości witamin z grupy B. Oprócz nich w niewielkich słodkich nasionkach marakui możemy również znaleźć takie cenne dla naszego zdrowia substancje jak cynk, żelazo, magnez, rutyna i kwercetyna (wzmacniają naszą odporność), a także witaminy C i E.

Kiwi

Włochata brązowa skórka i zielony miąższ z malutkimi czarnymi pestkami to właśnie kiwi, które w zależności od stopnia dojrzałości może być słodkie niczym miód lub kwaskowate jak cytryna. Kiwi to dosyć dobre źródło nie tylko witaminy C, która wzmacnia nasz układ odpornościowy, ale również witaminy K. Z uwagi na swoje właściwości wspomaga proces odchudzania, a także wspomaga walkę z nieprzyjemnymi zaparciami. Miąższ kiwi po przekrojeniu możemy od razu zjadać przy pomocy łyżeczki, jednak warto go również wykorzystać jako dodatek do sałatek, soków i zielonych koktajli.

Limonka

Limonka to owoc pochodzący z tej samej rodziny co cytryna, jednak w odróżnieniu od swojej kuzynki jest nieco mniejsza, kwaśniejsza, a także ma zieloną i dosyć cienką skórkę, którą dosyć ciężko się obiera. Dosyć ciekawe jest również to, że limonka zawiera znacznie większe ilości witaminy C niż cytryna, jednak można w niej również znaleźć witaminę A, witaminy z grupy B, a także fosfor, wapń i potas. Limonka z uwagi na swój smak nadaje się idealnie do przygotowywania orzeźwiających napojów, jednak musimy pamiętać o tym, aby nie przesadzić z jej ilością właśnie z uwagi na bardzo kwaśny smak.

K. P.