Pasta sułtana, czyli turecki sposób na odporność

Hummus i jego właściwości zdrowotneHummus z pastą tahini – potrawa sułtana Saladyna. Legenda głosi, że sułtan osobiście wynalazł w czasach wypraw krzyżowych przepis, który pozwala na dostarczenie do naszego ciała ogromną ilość składników zwiększających odporność. Początki pasty sułtana sięgają czterech tysięcy lat wstecz aż do XII wieku, a pochodzi ona prosto z Bliskiego Wschodu.  Dzisiaj cały świat zna i rozkoszuje się smakiem pasty z ciecierzycy. Na czym polega jej fenomen?

Z czym to się je?

Hummus to nic innego jak pasta na podstawie ciecierzycy, czyli rośliny strączkowej oraz sezamu, połączona z oliwą, czosnkiem i sokiem z cytryny. Możliwości jego modyfikacji jest wiele, wszystko zależy tylko od kreatywności połączonej z indywidualnymi upodobaniami smakowymi. Bazową recepturę śmiało można łączyć z ulubionymi przyprawami, ale również z papryką, pomidorami, avocado czy nawet miodem. Hummus ma wiele zastosowań. Idealnie nadaje się jako dip czy dodatek do pysznego świeżego pieczywa. Jednak zawsze podstawą tej pasty jest  ciecierzyca, która  posiada liczne właściwości zdrowotne.
 
Obowiązkowym składnikiem hummusu oraz wielu przypraw kuchni bliskowschodniej jest tahini, czyli pasta na bazie lekko podprażonych nasion sezamu. Nadszedł czas, aby zalety tej pasty zostały docenione w Polsce. Tahini to nie tylko smaczny, ale przede wszystkim zdrowy dodatek, w który warto wyposażyć każdą kuchnię.

Encyklopedia zdrowia

Hummus w połączeniu z pastą tahini to bogate źródło witamin oraz naturalny wspomagacz naszej odporności. Regularne spożywanie sezamowej pasty przyniesie sporo wartości energetycznej. Dostarczy do naszego organizmu bogatą dawkę wapnia, żelaza, magnezu i potasu. W skład pasty tahini wchodzi także olej sezamowy , który jest bogatym źródłem tłuszczów omega-6, przeciwutleniaczy oraz błonnika pokarmowego. Hummus to również recepta na żelazo, witaminę B i C, jak również kwas foliowy.  Jak połączenie tych dwóch składników przekłada się na nasze zdrowie? Z licznych wartości zdrowotnych można napisać encyklopedię, a poniżej prezentujemy najważniejsze z nich.

 Źródło pełnowartościowego białka i wapnia

Sezam i ciecierzyca jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka oraz wapnia. Białko to jest złożone w 20 procentach z aminokwasów. Na 100 g ziaren przypada aż 1160 mg tego minerału. Dlatego jest to idealny materiał budulcowy kości, mięśni i skóry. Hummus jest świetną potrawą dla wegetarian i wegan, ponieważ jest dostawcą  wartościowego białka roślinnego.

 Lepsze trawienie = lepsza sylwetka

Hummus to skarbnica błonnika pokarmowego. Poprawia on funkcjonowanie naszego układu trawiennego oraz reguluje rytm wypróżnień. Ponadto zapewnia uczucie sytości, co  pozwala na pozbycie się zbędnych kilogramów.  Dzięki węglowodanom, proteinom i aminokwasom sezam jest bardzo łatwo przyswajalny przez organizm i nie gromadzi się w tkance tłuszczowej.

 Cukier na poziomie

Składniki odżywcze zawarte w paście pozwalają nam kontrolować poziom cukru we krwi. Jest to dobry początek, aby zmienić coś w swojej diecie. Hummus, dając uczucie sytości sprawia, że poziom cukru we krwi utrzymuje się stale na tym samym poziomie. W połączeniu z warzywnymi chipsami stanowi idealną alternatywę dla fast foodów i niezdrowych przekąsek.

 Hummus kontra cholesterol

Coraz powszechniejszym problemem zdrowotnym jest cholesterol. Wysoki poziom dyslipidemii wiąże się z dużym czynnikiem ryzyka wystąpienia groźnych chorób, w tym między innymi zawału serca. Rośliny strączkowe, takie jak ciecierzyca, są polecane osobom borykającymi się z tym problemem.  Co ważniejsze sezam zawiera fitosterole oraz roślinne sterydy, które obniżają poziom złego cholesterolu i chronią przed chorobami serca. Warto przygotowany w domu hummus włączyć do swojej codziennej diety.

 Walka z nowotworem

Saponina oraz kwas fitowy, które są zawarte w cieciorce to substancje, które pełnią funkcję ochrony przed czynnikami rakotwórczymi. Regularne dodawanie roślin strączkowych do posiłków wzmacnia barierę ochronną organizmu. Pozwala nam to na skuteczną obronę przed nowotworami.

Hummus to przykład bardzo wartościowego produktu naturalnego. Lista cudownych właściwości jest długa. Dobrze dobrana dieta wzbogacona o hummus z pastą tahini może dostarczyć nam solidną dawkę zdrowia.

 Ada C.