Właściwości i zastosowanie oleju ryżowego

Olej ryżowy największą popularnością cieszy się oczywiście w krajach azjatyckich, jednak jego walory smakowe, a także wpływ na zdrowie zaczynają być powoli doceniane również w całej Europie. Wspomniany olej produkowany jest z łuski otaczającej ziarno, czyli z ryżowych otrąb. Nadaje się on idealnie zarówno do przygotowywania potraw na zimno, jak i to smażenia w bardzo wysokich temperaturach. Jakie jednak substancje odżywcze możemy znaleźć w oleju ryżowym i w jaki sposób wpływają one na nasze zdrowie?

Właściwości oleju ryżowego

Olej ryżowy możemy obecnie zakupić w wielu sklepach zarówno w postaci rafinowanej, jak i nierafinowanej. Proces rafinacji pomaga nie tylko zwiększyć temperaturę dymienia oleju, ale również poprawia jego kolor, jednak decydując się na zakup takiego właśnie produktu, powinnyśmy liczyć się również z dosyć dużymi stratami cennych dla zdrowia substancji. Jeśli zależy nam zatem na prozdrowotnych właściwościach oleju, to powinnyśmy wybierać ten nierafinowany, natomiast w sytuacji, gdy olej ma służyć wyłącznie do smażenia potraw, najlepiej sprawdzi się ten rafinowany. W jaki jednak sposób możemy odróżnić od siebie te dwa produkty? W pierwszej kolejności oczywiście po etykiecie jednak aby mieć pewność należy również zwrócić uwagę na inne parametry. Olej rafinowany ma żółte zabarwienie i pozbawiony jest całkowicie zapachu oraz smaku, natomiast olej nierafinowany ma nieco jaśniejszy kolor, a w jego smaku możemy wyraźnie poczuć orzechy.

Substancje znajdujące się w oleju ryżowym

Olej ryżowy jest dosyć kaloryczny, ponieważ w 100 g znajduje się około 880 kcal, jednak z uwagi na swoją niską lepkość nie wsiąka w potrawę w zbyt dużym stopniu. W niemal 90% olej składa się z tłuszczów, jednak można w nim również znaleźć tzw. substancje niezmydlające, czyli mieszankę lecytyny, tokoferoli oraz kwasów organicznych. Korzystny stosunek kwasów nienasyconych do tych nasyconych sprawia, że olej ryżowy z powodzeniem może być dodawany do przygotowywanych na co dzień potraw. Jakie jednak tłuszcze wchodzą w skład oleju ryżowego? W zdecydowanej większości jest to kwas oleinowy, linolowy oraz alfa-linolowy (ponad 70%), jednak w oleju możemy również znaleźć kwas palmitynowy, stearynowy oraz mirystynowy (około 24%), które zaliczane są do tłuszczy nasyconych. Warto również wiedzieć o tym, iż olej ryżowy stanowi dosyć dobre źródło fitosteroli, witaminy E oraz witaminy K.
Dobroczynne działanie oleju ryżowego na nasze zdrowie wynika przede wszystkim z obecności witaminy E, która nie bez przyczyny nazywana jest witaminą młodości, ponieważ wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne. Innym cennym składnikiem oleju ryżowego są sterole roślinne, dzięki którym możliwe jest obniżenie wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, którego nadmiar przyczynia się do rozwoju miażdżycy oraz bardzo niebezpiecznych chorób serca. W jaki jednak sposób spożycie oleju ryżowego wpływa na nasze zdrowie?

Olej ryżowy spowalnia proces starzenia się skóry

Tokoferole oraz witamina E znajdujące się w oleju ryżowym w skuteczny sposób radzą sobie z atakiem wolnych rodników, które jak wiadomo, przyspieszają proces starzenia się skóry (widoczny w postaci zmarszczek oraz pozbawionej jędrności i elastyczności skóry). Dzięki obecności wspomnianej witaminy regularne spożycie oleju ryżowego pomaga w utrzymaniu odpowiedniego nawilżenia skóry, co przekłada się pozytywnie na zmniejszenie widoczności zmarszczek, a także regenerację komórek.

Olej ryżowy łagodzi objawy menopauzy

Menopauza to bardzo nieprzyjemny okres w życiu każdej kobiety, jednak z jej nieprzyjemnymi objawami można sobie w bardzo prosty sposób poradzić, sięgając po odpowiednie produkty spożywcze. Jednym z nich jest właśnie olej ryżowy, który wspomaga walkę z nocnymi potami oraz uderzeniami gorąca.

Olej ryżowy ochrania organizm przed rozwojem nowotworów

Witamina E neutralizująca niekorzystne działanie wolnych rodników pomaga ochronić nasze białka komórkowe oraz DNA przed różnego rodzaju uszkodzeniami, które w najgorszym przypadku mogą przyczynić się do rozwoju bardzo niebezpiecznych nowotworów. Z tego też względu w celach profilaktycznych warto zainteresować się olejem ryżowym, który może być z powodzeniem dodawany do sałatek, surówek oraz zdrowych koktajli.

Skarbnica kwasów tłuszczowych?

Olej ryżowy zawiera w swoim składzie zarówno kwasy tłuszczowe omega-6, jak i omega-3, jednak aby nasz organizm funkcjonował w prawidłowy sposób, niezwykle ważne jest zachowanie pomiędzy nimi odpowiedniej proporcji. Lekarze zalecają, aby stosunek kwasów omega-6 do omega-3 wynosił 5:1, jednak z uwagi na fakt, iż nasza codzienna dieta obfituje w większe ilości kwasów omega-6, to proporcja pomiędzy obydwoma kwasami wynosi niestety 20:1. Jeśli chodzi natomiast o stosunek wspomnianych kwasów w oleju ryżowym, to wynosi on 17:1, co oznacza, iż nie powinien on stanowić podstawy naszego codziennego jadłospisu. Warto oczywiście dodawać go w niewielkich ilościach do przygotowywanych potraw, pamiętając jednak o tym, aby w diecie nie zabrakło innych olejów bogatych w kwasy omega-3.

Gamma-orynazol

Gamma-orynazol, czyli mieszanina steroli roślinnych z estrami kwasu ferulowego, to związek znajdujący się w oleju ryżowym, który wykazuje szereg cennych dla naszego zdrowia właściwości leczniczych. Po pierwsze pomaga on zahamować niekorzystne działanie wolnych rodników, zapobiegając tym samym rozwojowi wielu bardzo niebezpiecznych chorób. Po drugie pomaga poprawić nasz profil lipidowy, obniżając poziom złego cholesterolu we krwi (LDL) przy jednoczesnym podwyższeniu poziomu tego dobrego (HDL). Po trzecie wspomaga leczenie pierwotnej niedoczynności tarczycy, poprzez obniżenie poziomu TSH.

Zastosowanie oleju ryżowego w kuchni

Olej ryżowy charakteryzuje się dosyć łagodnym smakiem, dlatego też, zamiast dominować nad potrawą, pomaga wydobyć z niej cały jej aromat. Z uwagi na dosyć wysoką temperaturę dymienia nadaje się idealnie do smażenia, jednak w trosce o swoje zdrowie najlepiej spożywać go na zimno jako dodatek do sałatek, surówek, dressingów oraz koktajli.

K. P.