Jak rozgrzać organizm zimą?

Zima to czas, kiedy to najbardziej jesteśmy narażeni na wyziębienie naszego organizmu, co w dosyć prosty sposób może doprowadzić do pojawienia się nieprzyjemnych objawów przeziębienia. Zarówno zmiany temperatur, jak i nieadekwatny do panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych ubiór, to jedne z głównych czynników przyczyniających się do wychłodzenia naszego ciała. Na szczęście sięgając po sprawdzone domowe sposoby, możemy dosyć szybko rozgrzać się zimą, ochraniając się tym samym przed atakiem chorobotwórczych bakterii i wirusów. Co jednak powinno przynieść przyjemne ciepło naszemu organizmowi, gdy temperatura na zewnątrz spada co najmniej kilka kresek poniżej zera?

Zimą pogoda bywa dosyć kapryśna, ponieważ z dnia na dzień temperatura może wzrosnąć lub spaść nawet o kilkanaście stopni, co nie wpływa oczywiście zbyt korzystnie na stan naszego zdrowia. Czasami dosyć trudno jest nam bowiem przewidzieć zmiany, jakie zachodzą w pogodzie, przez co nasz ubiór staje się nieodpowiedni do panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych. Stąd już niedaleka droga do wychłodzenia naszego organizmu oraz osłabienia odporności, w efekcie czego musimy zmagać się z takimi objawami przeziębienia jak katar, kaszel, ból gardła oraz ból głowy. Oczywiście nie tylko poprzez nieodpowiedni ubiór możemy doprowadzić do wychłodzenia naszego organizmu. Zbyt niska temperatura panująca w pomieszczeniu, w którym przebywamy, przemoczenie ubrań na śniegu, czy też dłuższy pobyt na zewnątrz przy niskiej temperaturze, to inne dosyć istotne czynniki mogące doprowadzić do wychłodzenia naszego ciała. Po czym możemy jednak rozpoznać, że doprowadziliśmy do wychłodzenia organizmu? Najczęściej po uczuciu ciągłego zimna i rozbicia, po bólu mięśni oraz głowy, po bladej i zimnej skórze, a także po dreszczach. W takiej sytuacji musimy dosyć szybko działać, sięgając najlepiej po jeden (lub kilka) z poniższych domowych sposobów na rozgrzanie organizmu zimą.

Pełna aromatu herbata

Jednym z najlepszych i najszybszych sposobów na rozgrzanie zimą organizmu od środka jest przygotowanie przepysznej i gorącej herbatki, którą warto wzbogacić o kilka aromatycznych dodatków. Większość z nas zimową porą sięga zazwyczaj po klasyczną herbatę z odrobiną miodu i cytryny, jednak o tej porze roku warto nieco zaszaleć, serwując sobie rozgrzewający napój z odrobiną cynamonu, imbiru, kardamonu, goździków, czy też soku z malin. Jeśli wybierasz się na dłuższy spacer lub czeka cię dosyć długa podróż, to aromatyczną herbatę możesz zabrać ze sobą, przelewając ją do termicznego kubka. Pozostając w tematyce rozgrzewających trunków, nie możemy również zapomnieć o poprawiającym krążenie napoju imbirowym, którego przygotowanie powinno zająć nam zaledwie kilkanaście minut. Wystarczy jedynie, że niewielki kawałek świeżego korzenia imbiru (ok. 4-5 cm) zetrzemy na tarce, przełożymy do rondelka, zalejemy wodą, a następnie będziemy gotować go na małym ogniu przez ok. 15 minut. Tak przygotowany napój musimy na koniec przelać przez sitko, doprawiając go niewielką ilością miodu i świeżo wyciśniętego soku z cytryny.

Rozgrzewające przyprawy

Zimowa, rozgrzewająca dieta byłaby tak naprawdę niczym bez aromatycznych przypraw, które z pewnością znajdują się już w twojej kuchni, a jeśli nie, to czym prędzej uzupełnij ich zapasy. Ostre i korzenne przyprawy stanowią idealny dodatek do dań obiadowych i  rozgrzewających zup, Jeśli chcesz zatem po powrocie do domu (lub przed wyjściem z niego) rozgrzać swój organizm zimą koniecznie zaopatrz swoją spiżarnię w takie przyprawy jak kardamon, chili, imbir, cynamon oraz kurkuma. Kardamon to idealny dodatek zarówno do kawy, jak i herbaty, z kolei imbir wykazujący działanie przeciwzapalne może być z powodzeniem dodawany do aromatycznych zup oraz rozgrzewających trunków. Parzące w język chili potrafi w mgnieniu oka rozgrzać nasz organizm, jednak stosując tę przyprawę w daniach obiadowych, nie powinniśmy przesadzać z jej ilością, aby nie wypalić sobie przełyku. Jeśli chodzi o pomocny w leczeniu przeziębienia cynamon, to warto dodawać go do kremowych zup, herbaty, kawy oraz słodkich deserów i dziczyzny, natomiast kurkuma idealnie sprawdza się we wszelkiego rodzaju daniach obiadowych a w szczególności w potrawach kuchni azjatyckiej.

Ziołowe napary

Zioła kojarzą nam się głównie z łagodzeniem dolegliwości układu pokarmowego oraz moczowego, jednak z powodzeniem możemy po nie również sięgnąć, aby rozgrzać swój organizm, przynosząc sobie przy okazji ulgę w takich dolegliwościach jak katar, kaszel oraz ból gardła. W jakie jednak zioła powinniśmy się zaopatrzyć zimą? Absolutnym niezbędnikiem powinna być oczywiście pokrzywa, ponieważ wykazuje ona właściwości pobudzające krążenie krwi, a dodatkowo pobudza proces wytwarzania czerwonych krwinek. W domowej apteczce nie powinno również zabraknąć kwiatu lipy, ponieważ roślina ta dzięki związkom śluzowym pomaga załagodzić kaszel oraz ból gardła, wykazując przy okazji delikatne działanie przeciwzapalne. Zimą warto również zaopatrzyć się w kwiaty czarnego bzu, ponieważ działają one napotnie, pomagają wzmocnić naszą odporność, a także rozrzedzają katar.

Pożywne zupy

Zima to idealny czas na to, aby do swojego codziennego menu wprowadzić przepyszne zupy, które pomogą rozgrzać nas organizm w chłodne dni. Sycąca zupa zapewni nam nie tylko ciepło, ale dostarczy również naszemu organizmowi wiele niezbędnych składników odżywczych. W naszym jadłospisie nie powinno oczywiście zabraknąć tradycyjnego rosołu z makaronem, który polecany jest do spożycia zwłaszcza podczas przeziębienia oraz grypy. Oprócz niego warto również postawić na kremowe zupy z dodatkiem takich aromatycznych przypraw jak imbir, tymianek, majeranek, kolendra, chili oraz oregano. W naszym jadłospisie nie powinno również zabraknąć zupy pomidorowej, kapuśniaku, krupniku, zupy gulaszowej, a także ogórkowej.

Śniadanie: najważniejszy posiłek w ciągu dnia

Każdy zimowy poranek powinniśmy rozpocząć od spożycia ciepłego i wartościowego śniadania, które nie tylko pomoże rozgrzać nasz organizm przed wyjściem z domu, ale zapewni nam również niezbędny poziom energii na pierwszą połowę dnia. Zamiast zatem sięgać po kanapki z chudą szynką, ogórkiem i pomidorem zdecydujmy się raczej na pożywną kaszę jaglaną z owocami i bakaliami, owsiankę z tartym jabłkiem i cynamonem, aromatyczne leczo, czy też jajecznicę ze szczypiorkiem.

Gorąca kąpiel

Jeśli temperatura na dworze spada poniżej zera to po powrocie do domu, zamiast sięgać po gorący posiłek, którego przygotowanie z pewnością zajmie nam co najmniej kilkadziesiąt minut zdecydujmy się na gorący prysznic lub kąpiel z dodatkiem rozgrzewających olejków eterycznych (pomarańczowy, sosnowy, z drzewa sandałowego, tymiankowy). Pamiętajmy jednak o tym, iż nagła zmiana temperatury może być niebezpieczna dla naszego zdrowia, dlatego też w pierwszej kolejności powinniśmy ogrzać przez chwile nasze ciało pod ciepłym kocem polarowym, wygrzewając się następnie w wannie przez ok. 10 minut. Ciepła kąpiel pomoże naszemu ciału nie tylko się rozgrzać, ale dodatkowo zrelaksować się po ciężkim dniu spędzonym w pracy lub na zakupach.

Niezawodny termofor

Kolejnym skutecznym sposobem na rozgrzanie organizmu zimą może być zaopatrzenie się w specjalny, gumowy termofor, który wystarczy jedynie napełnić ciepłą wodą, wskakując następnie pod koc. Taki termofor możemy bez problemu zakupić w każdej aptece lub sklepie medycznym, wykorzystując go również jako remedium na bóle reumatyczne, a także ból brzucha i pleców. Jeśli chcemy uniknąć ryzyka ewentualnego poparzenia postawmy na termofor wyposażony w specjalny „sweterek”, który będzie również stanowił świetny dodatek dekoracyjny do wnętrza naszego mieszkania.

K. P.