Naturalne źródła probiotyków

Z pewnością niejedna osoba zwłaszcza podczas choroby słyszała o probiotykach, jednak tak do końca nie wie, czym są wspomniane probiotyki i w jaki sposób oddziałują na organizm. Mianem probiotyków określa się żywe kultury bakterii, które kolonizując się w przewodzie pokarmowym, ochraniają organizm przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. W jakich jednak sytuacjach konieczne jest dostarczenie organizmowi probiotyków i w jakich produktach spożywczych można je znaleźć?

Przyjmowanie probiotyków
Probiotyki warto dostarczać organizmowi każdego dnia, aby uchronić się przed takimi dolegliwościami jak przeziębienie, grypa, wzdęcia, a także zaparcia, jednak w niektórych sytuacjach jest to absolutnie konieczne, gdyż jedynie w taki sposób można doprowadzić swój organizm do porządku. Kiedy należy zatem w szczególności wprowadzić do codziennego jadłospisu probiotyki? Przede wszystkim po przebytej terapii antybiotykowej, podczas stosowania środków antykoncepcyjnych, w przypadku spożywania małowartościowych produktów spożywczych (słodycze, fast foody, tłuste pokarmy), a także w trakcie palenia papierosów oraz spożywania alkoholu. Jeśli chodzi natomiast o listę naturalnych probiotyków, to jest ona dosyć długa, jednak warto postawić zwłaszcza na kilka produktów, które są ogólnie dostępne i niezwykle skuteczne.

Mleczne przetwory
Najlepszym źródłem probiotyków są fermentowane produkty mleczne, do których grona należy zaliczyć kefir, maślankę, a także jogurt naturalny. Fermentacja to proces, podczas którego powstaje kwas mlekowy wspomagający pracę jelit oraz odbudowujący naturalną florę bakteryjną przewodu pokarmowego i kobiecych narządów rodnych. Kupując jednak maślankę czy też kefir należy wybrać produkt dobrej jakości, który w 1 g zawiera co najmniej 100 mln bakterii Lactobacillus lub 10 ml jednostek bakterii Bifidobacterium, ponieważ jedynie w takim przypadku można go uznać za pełnowartościowy i oczywiście probiotyczny. Unikać należy natomiast produktów, które w swoim składzie posiadają cukier, gdyż stanowi on pożywkę dla patogenów, przez co jego działanie na organizm z pewnością będzie negatywne.

Kwas chlebowy
W wyniku fermentacji chleba powstaje kwas chlebowy, czyli naturalny probiotyk, który bardzo dobrze gasi pragnienie, reguluje trawienie, sprzyjając tym samym procesowi odchudzania, a także wzmacnia odporność organizmu. Kwas chlebowy to prawdziwa skarbnica nie tylko dobroczynnych dla zdrowia bakterii kwasu mlekowego, ale również witaminy C, witamin z grupy B oraz takich pierwiastków jak selen i cynk. Niestety znalezienie prawdziwego i wartościowego kwasu chlebowego jest niezwykle trudne, ponieważ większość sprzedawanych produktów to jedynie napoje niemające nic wspólnego z cennym dla zdrowia kwasem chlebowym, dlatego też produkt ten najlepiej przygotować w domowych warunkach. Przygotowując jednak domowy kwas chlebowy, należy zaopatrzyć się w odpowiedni chleb, który najlepiej, aby został wypieczony samodzielnie, gdyż większość produktów sprzedawanych w sklepach zawiera w sobie zupełnie niepotrzebne składniki.

Kiszona kapusta
Kolejnym bardzo dobrym źródłem naturalnych probiotyków jest kiszona kapusta bogata nie tylko w bakterie Lactobacillus plantarum, ale również w witaminę C i witaminy z grupy B, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Bakterie, które powstają w trakcie fermentacji kapusty, działają bardzo podobnie jak antybiotyki, ponieważ w skuteczny sposób eliminują chorobotwórcze bakterie atakujące organizm. Kiszoną kapustę najlepiej przygotować w domowym zaciszu, ponieważ ta, która sprzedawana jest w sklepach w większości przypadków konserwowana jest sorbinianem potasu, czyli substancją zabijającą nie tylko pleśń, ale również pożyteczne bakterie. Oczywiście w nielicznych miejscach można zakupić pełnowartościową kapustę kiszoną, jednak musi ona znajdować się w beczce, a nie np. w foliowym woreczku, gdyż taka kapusta z kiszonką pełną dobroczynnych szczepów bakterii nie ma tak naprawdę nic wspólnego.

Ogórki kiszone
Ogórki w trakcie kiszenia wytwarzają bakterie kwasu mlekowego, które poprawiając trawienie, usuwają z organizmu nadmiar zalegających w nim toksyn. Oprócz cennych dla zdrowia probiotyków kiszone ogórki to również bogactwo witamin A, C, K, z grupy B, a także błonnika, który działając jak szczotka, wymiata z organizmu zbędne produkty przemiany materii, zapobiegając tym samym zaparciom. Dosyć istotny jest również fakt, iż podczas procesu fermentacji ogórków dochodzi do wytworzenia acetylocholiny, czyli substancji, która nie tylko wpływa korzystnie na układ nerwowy, ale również reguluje ciśnienie krwi.

Katarzyna Pacwa