Chrzan – wcale nie do chrzanu

Właściwości lecznicze chrzanuMyśląc o ostrym zapachu i smaku chrzanu bezwiednie zaczynamy wykrzywiać usta. Całkiem niesłusznie gdyż warzywo to wyróżnia się wieloma właściwościami zdrowotnymi. Warto więc zatkać nos i raczyć się świeżo startym chrzanem jak najczęściej.

Chrzan, a konkretnie jego korzeń – nie gotowy wyrób słoiczkowy, a przygotowana w domowych warunkach, utarta na drobnej tarce papka – to wspaniałe lekarstwo, a jednocześnie preparat profilaktycznie działający na przeziębienie, grypę, przynoszący ulgę w bólu głowy, zwłaszcza zatok, walczący z kaszlem i katarem. Chrzan wykazuje też silne właściwości przeciwnowotworowe zmniejszając ryzyko zachorowania na raka przełyku, pęcherza, płuc, a nawet żołądka. Chrzan ułatwia trawienie pokarmów, przyspiesza przemianę materii, dlatego osoby odchudzające się i dbające o linię powinny popatrzeć na niego łaskawszym okiem. Z powyższej przyczyny chrzan świetnie komponuje się z tłustymi potrawami, mięsami, itp. gdyż łagodzi ewentualne niestrawności. Bogaty m.in. w witaminę C, błonnik, wapń, magnez oraz fosfor chrzan stanowi zdrowy i smakowity dodatek np. do sałatek, surówek, buraczków, mięs, wędlin i pasztetów.

Jak przygotować wartościowy chrzan? Kup świeże korzenie chrzanu (im mniejsza średnica korzenia, tym więcej w nim składników odżywczych i antyrakowych), dokładnie umyj pod bieżącą, zimną wodą, obierz, wysusz i zetrzyj na tarce o najmniejszych oczkach (wówczas jego działanie będzie bardziej intensywne). Zamiast tarki można też użyć blendera, czy innego urządzenia o ostrych nożach – wtedy ostry zapach chrzanu nie będzie tak wwiercał się w nozdrza. Po tym nie łatwym zadaniu przecedź masę chrzanową i dopraw według własnych upodobań (można dodać trochę soli, octu jabłkowego lub soku z cytryny, odrobinę cukru, itp.). Następnie przełóż tak powstałą papkę do wygotowanych słoiczków, dokładnie je zakręć i umieść w lodówce. Prawidłowo przygotowany chrzan powinien wytrzymać w temperaturze 2-4 stopni Celsjusza do około 4 tygodni.  

Chrzan stanowi także lekarstwo dla zbolałych stawów, mięśni i ścięgien. Można go wykorzystać przykładając utartą masę chrzanową na obolałe miejsce. Natomiast nalewka z chrzanu pomaga pozbyć się piegów.

Warto wiedzieć, że nie powinno się zajadać chrzanem bez umiaru. Maksymalna dzienna dawka tego warzywa wynosi około 40 g (co odpowiada średnio 4 łyżeczkom do herbaty). Z konsumowania chrzanu zupełnie powinny zrezygnować osoby skarżące się na zgagę, problemy z wątrobą, chorzy na wrzody żołądka, czy z niewydolnością nerek.

Olga Tomaszewska