Co jeść, żeby ograniczyć pocenie?

Mokre stopy i dłonie, plamy pod pachami, a także pot spływający z czoła to problemy, z którymi większość z nas musi sobie w jakiś sposób radzić niemal przez cały rok. Niestety to właśnie latem, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 25 kresek powyżej zera, wspomniane objawy zaczynają się nasilać, utrudniając nam tym samym normalne funkcjonowanie w społeczeństwie. Czy picie lodowatych napoi, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach, a także polewanie się chłodną wodą pomoże nam zwalczyć problem? Przez kilka minut możemy wprawdzie liczyć na odrobinę ulgi, jednak w ten sposób nie zahamujemy niestety produkcji potu. Co możemy zatem zrobić? Postawić na odpowiednią dietę, ponieważ to, co ląduje na naszych talerzach, może nasilać lub ograniczać pocenie.

Co wzmaga pocenie?

Gdy temperatura na dworze staje się bardzo wysoka nasz organizm, aby uniknąć przegrzania, zaczyna produkować pot, który z natury jest bezwonny, jednak w sytuacji, gdy zaczyna być rozkładany przez bakterie bytujące na powierzchni naszej skóry, to zaczyna pojawiać się nieprzyjemny zapach. Jeśli chcemy w skuteczny sposób walczyć z potem, to musimy jednak mieć świadomość tego, że nie tylko wysoka temperatura, ale również spożywane na co dzień produkty mogą przyczynić się do jego wzmożonej produkcji. Zarówno pikantne, jak i gorące pokarmy rozszerzają ujścia naszych gruczołów potowych, przez co nadmierna produkcja potu rusza pełną parą. Oczywiście nie musimy całkowicie rezygnować ze spożycia tych produktów żywnościowych, jeśli jednak mamy bardzo poważne problemy z nadmiernym poceniem się, to powinniśmy je zjadać w niewielkich ilościach.

Napary ziołowe, niegazowana woda oraz świeże zioła

Jeśli wydaje ci się, że jeśli ograniczysz ilość spożywanych płynów podczas upałów, to zahamujesz problem z nadmiernym wydzielaniem potu, to jesteś niestety w bardzo dużym błędzie. Oczywiście im mniej wypijesz, tym mniej wydalisz, jednak w ten sposób możesz doprowadzić do odwodnienia organizmu, które może nawet zagrażać twojemu zdrowiu. Podczas upałów powinniśmy zatem wypijać co najmniej 2 litry niegazowanej wody mineralnej, zastępując nią całkowicie czarną herbatę, kawę oraz alkohol, które doprowadzają do wzrostu temperatury ciała, wzmagając tym samym pocenie. Oprócz wody możesz również przygotowywać sobie ziołowe herbatki z szałwii, mięty lub wierzby białej, ponieważ zawarte w tych roślinach substancje wykazują właściwości przeciwpotowe. Pamiętaj jednak o tym, aby wypijane napoje miały temperaturę pokojową, ponieważ byt chłodny napój, który dodatkowo zawiera kostki lodu, podnosi temperaturę ciała, wzmagając tym samym wydzielanie potu (w przypadku letnich napojów mechanizm ten działa na odwrót). Z kolei, jeśli chodzi o pikantne przyprawy, to możemy je z powodzeniem zastąpić świeżymi ziołami takimi jak koperek, bazylia, majeranek oraz natka pietruszki.

Sezonowe warzywa i owoce, jednak nie wszystkie

Podczas przygotowywania codziennych potraw powinniśmy sięgać po świeże, sezonowe warzywa i owoce, jednak nie wszystkie produkty mogą znaleźć się w naszym menu. Zarówno czosnek, jak i cebula oraz por to warzywa, których spożycie wpływa bezpośrednio na ilość, a także woń wydzielanego potu, dlatego też latem nie powinniśmy sięgać po te produkty. Na szczęście w tym czasie na targowiskach możemy zaopatrzyć się w wiele przepysznych sezonowych warzyw i owoców, którymi z powodzeniem możemy zastąpić zakazane produkty. W naszym menu powinny zatem znaleźć się pomidory, ogórki zielone, cukinie, szparagi, sałata, młode ziemniaki, truskawki, maliny, jeżyny, jagody, morele, a także porzeczki.

K. P.