Co na zdrowy sen?

Aby sen był smaczny i zdrowy trzeba mu w tym odrobinę pomóc. Wystarczy wykonać kilka nieskomplikowanych kroków, a liczenie baranów będzie dotyczyło z goła innych niż zasypianie sytuacji. Po pierwsze należy pamiętać o codziennym wietrzeniu sypialni i regularnej zmianie pościeli. Ponadto trzeba zapewnić sobie wygodną poduszkę, odpowiednie pod względem ciepłoty i jakości materiału okrycie (zależne od pory roku, itp.), dostosowany do krzywizn ciała materac. Pokój, w którym śpimy powinien mieć przytulne oświetlenie, które będzie wyciszać, a nie pobudzać, przy czym kiedy udajemy się na spoczynek, powinniśmy całkiem zagasić światła. Telewizor, laptop i łóżko stanowią niedobrane połączenie. Jeśli trudno jest się z nimi rozstać w sypialni, dobrze jest chociaż wyłączyć sprzęty elektroniczne przed pójściem spać.

Ponadto dla dobrego snu warto zadbać o dietę bogatą w magnez i witaminę B bo w tych składnikach odżywczych znajdują się naturalne uspokajacze. Innym ważnym elementem jadłospisu jest woda, której nie powinno zabraknąć w dziennym menu.

Poza tym dostarczajmy ciału odpowiednią porcję ćwiczeń, po których sen przyjdzie naturalnie. Można też wybrać wieczorne zajęcia jogi, które wyciszą cię przed położeniem się do łóżka.

Kolejnym elementem, który korzystnie wpłynie na jakość snu jest „robienie sobie dobrze”, dla każdego mające inny charakter. Zatem może to być czytanie książki przy szklance aromatycznej, zielonej herbaty, kąpiel w uspokajających zmysły olejkach, czy posłuchanie spokojnej, relaksacyjnej muzyki.

Zastosowanie się do powyższych rad powinno pomóc zasypiać bez kłopotów. Jeśli jednak pomimo przestrzegania tych wskazówek nadal trudno ci usnąć, wypróbuj pranajamy, czyli ćwiczeń oddechowych, które wyciszają i skutecznie przenoszą do krainy Morfeusza.

Olga Tomaszewska