Dieta na dobry wzrok

Zdrowa dieta

Zaczerwienione, piekące i przesuszone oczy to problem, z którym obecnie zmaga się coraz większa liczba osób, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Niestety w dzisiejszych czasach jesteśmy narażeni na coraz większe działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych takich jak spaliny, pyłki roślin, dym wydobywający się z kominów, kurz, a także słoneczne promienie, które niestety w bardzo niekorzystny sposób wpływają na narząd wzroku, wywołując wspomniane wcześniej dolegliwości. Wiele osób bagatelizuje jednak te objawy, które z biegiem czasu mogą doprowadzić do wielu bardzo niebezpiecznych schorzeń, co w efekcie może skończyć się nawet utratą wzroku. Oczywiście różnego rodzaju krople oraz żele do oczu przynoszą ulgę, jednak działają wyłącznie doraźnie, dlatego też, aby wzmocnić swój wzrok i uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości należy wprowadzić do codziennej diety odpowiednie produkty spożywcze zawierające witaminy i minerały wzmacniające wzrok. Co zatem powinno zagościć w codziennym menu?

Jajka
Luteina to naturalny barwnik znajdujący się w roślinach, który ochrania naczynia włosowate siatkówki oka przed różnego rodzaju uszkodzeniami, a także zabezpiecza narząd wzroku przed niekorzystnym działaniem promieni ultrafioletowych. Drugą niezwykle ważną dla oczu substancją jest zeaksantyna niszcząca wolne rodniki, które w trakcie promieniowania UV wywierają niekorzystny wpływ na narząd wzroku. W jakim jednak produkcie spożywczym można znaleźć obydwie substancje? Świetnym źródłem zarówno luteiny, jak i zeaksantyny są żółtka jaj, dlatego też produkt ten warto każdego dnia wkomponować do swojej diety. Osoby dbające o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi nie muszą obecnie obawiać się zbyt częstego spożywania jajek, ponieważ liczne badania udowodniły, iż nie są one tak szkodliwe, jak wcześniej uważano.

Tłuste ryby
Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania oczu, a ich niedobór może doprowadzić do poważnych problemów ze wzrokiem. Jednym z rodzajów kwasów omega-3 jest tzw. kwas DHA, którego zbyt niskie stężenie w organizmie może doprowadzić do pojawienia się zespołu suchego oka, w którego efekcie narząd wzroku staje się bardziej podatny na infekcje. Z tego też względu częste spożywanie łososia, makreli, tuńczyka oraz pstrąga jest niezwykle ważne, a ryby te można przygotowywać na wiele przeróżnych sposobów, dzięki czemu ich jedzenie zbyt szybko się nie znudzi.

Orzechy
Orzechy to bogate źródło witaminy E będącej najsilniejszym przeciwutleniaczem, która zapewnia dobre ukrwienie oczu, a także hamuje proces zwyrodnienia plamki żółtej. Spośród wszystkich rodzajów orzechów warto postawić przede wszystkim na pistacje oraz migdały, ponieważ te właśnie orzechy zawierają największe ilości nie tylko witaminy E, ale również luteiny oraz zeaksantyny. Aby dostarczyć organizmowi zalecaną dzienną dawkę witaminy E, wystarczą w zupełności dwie garści chrupiących orzechów.

Natka pietruszki
Nie każda osoba przepada za zieleniną, jednak natka pietruszki to prawdziwa bomba witamin A i C, jednak w swoim składzie zawiera również luteinę, która odgrywa kluczową rolę w leczeniu zaćmy, dlatego też świeżą natkę warto dodawać do przygotowywanych na co dzień potraw. Spożywanie natki pietruszki pobudza produkcję łez, zapobiegając tym samym zespołowi suchego oka, jednak można ją również wykorzystać do przygotowywania okładów, które minimalizują cienie pod oczami oraz stany zapalne spojówek.

Czarna borówka
Jagody a w szczególności czarna borówka to bogate źródło antocyjanów, które walcząc z wolnymi rodnikami, odbudowują zniszczone przez nie elementy narządu wzroku. Flawonoidy znajdujące się w borówce zmniejszają krzepliwość krwi, dzięki czemu gałka oczna jest bardzo dobrze ukrwiona, jednak wykazuje ona również silne działanie przeciwzapalne, przez co okazuje się niezastąpiona podczas zapalenia spojówek.

Katarzyna Pacwa