Glutamina – witalność i siła w każdym wieku

Glutamina jest aminokwasem egzogennym, czyli takim, który może być syntetyzowany w naszym ciele. Jednak zapotrzebowanie na nią jest tak duże, że przyjmowanie jej w postaci suplementów wyjdzie na dobre nie tylko wyczynowym sportowcom. Dlaczego? – zapytacie. A chociażby dlatego, że jest ona bardzo ważnym czynnikiem warunkującym prawidłową pracę naszych jelit – organu odpowiedzialnego m. in. za utrzymanie w wysokiej formie układu immunologicznego, będącego tarczą ochronną organizmu przed chorobotwórczymi czynnikami zewnętrznymi.
Glutamina stanowi około 60 proc. wszystkich aminokwasów budujących nasze mięśnie. Jej największe ilości znajdują się w mięśniach szkieletowych i to z nich właśnie organizm pobiera ją w przypadkach niedoborów. Deficyty tego aminokwasu wiążą się z chronicznymi stanami stresu, chorobami oraz intensywnym wysiłkiem fizycznym. Dzieje się tak dlatego, że bierze ona udział w wielu przemianach biochemicznych w naszym organizmie, które nasilają się właśnie podczas ww. stanów.

Glutamina stanowi źródło energii dla wspomnianego układu immunologicznego, który podczas infekcji pracuje na pełnych obrotach. Jasną sprawą jest fakt, że potrzebuje wówczas zwiększonej podaży „paliwa”, którym jest opisywana substancja.
Bierze ona również udział w metabolizmie azotu. Dzięki zdolnościom do wiązania amoniaku jest niezwykle ważną substancją dla naszego zdrowia, odpowiadającą za prawidłowy przebieg cyklu mocznikowego – przemiany amoniaku w mocznik oraz wydalenie toksyn z organizmu. Pamiętajmy, że amoniak jest niepożądanym produktem przemiany materii (dokładniej – syntezy białek), którego nadmiar w organizmie prowadzi do bardzo poważnych stanów śpiączki oraz zaburzeń neurologicznych, których konsekwencją może być zgon. Wiele dobrego mówi się o pozytywnej roli glutaminy w walce z nowotworami. Podczas chemioterapii chroni zdrowe komórki przed destruktywnym działaniem leków, przyspieszając ich regenerację. Jednocześnie zwiększa wrażliwość komórek rakowych na chemię. Pomaga ona również w szybkim dojściu do pełni sił po zakończonej kuracji.

Suplementacja glutaminą może przynieść konkretne efekty w poniższych aspektach zdrowotnych:

Działa ochronnie i usprawnia działanie układu pokarmowego. Jako czynnik odżywczy i przeciwzapalny wpływa na dobrą kondycję jelit. Zabezpiecza sprawną produkcję komórek układu odpornościowego. Działa kojąco na jelita, przywracając ich normalne funkcjonowanie po forsownych terapiach, np. antybiotykoterapii. Przyczynia się do odbudowy uszkodzonej śluzówki oraz zabezpiecza ją przed uszkodzeniami.

Wzmacnia odporność organizmu

Glutamina przyspiesza proces gojenia się ran i oparzeń. Podawana w ilości 40 gramów dziennie wyraźnie wzmacnia układ odpornościowy u osób z przeszczepem szpiku kostnego oraz cierpiących na AIDS. Utrzymuje nasz układ obronny w pełni sił nawet podczas silnego, długiego stresu, wysiłku fizycznego lub innych stanów wysokiego obciążenia ustroju.
Usprawnia pracę mózgu. Jest ważnym neuroprzekaźnikiem oraz posiada zdolność przekształcania się w kwas glutaminowy będący głównym źródłem energii dla mózgu. Zabezpiecza jego prawidłową pracę nawet podczas niedoborów glukozy.

Wspomaga wzrost mięśni oraz zapobiega kontuzjom

Jako najliczniejszy aminokwas w składzie białek budujących mięśnie odgrywa niebagatelną rolę w ich masie oraz sile. Bierze udział w tworzeniu się fibroblastów – komórek biorących udział w gojeniu się ran oraz mikrourazów tkanki okołostawowej.

Poprawia wydolność i wytrzymałość organizmu

Dzięki tej zdolności jest podstawowym suplementem dla sportowców trenujących zarówno dyscypliny wytrzymałościowe, jak i siłowe. Sprawdzi się również u osób w podeszłym wieku oraz rekonwalescentów.

Ogranicza apetyt na cukier i alkohol

Badania kliniczne potwierdziły mechanizm ograniczenia łaknienia słodyczy i alkoholu u osób przyjmujących regularnie 3-5 gramów glutaminy dziennie.

Jak stosować glutaminę?

W większości przypadków zaleca się rozpocząć dawkowanie od 2,5 g dwa razy dziennie po posiłku (rano i wieczorem), a następnie co dwa dni zwiększać dawkę o kolejne 2,5 g (przez 14 dni). Czyli pierwsze dwa dni bierzemy 2,5 g x 2 dziennie, a trzeciego i czwartego dnia 5 g x 2 dziennie, piątego i szóstego dnia 7,5 g x 2 dziennie itd. Po 2 tygodniach można przyjmować dziennie łącznie 40 g glutaminy, co stanowi maksymalną dawkę dzienną.

J. M.