Imbir-właściwości lecznicze, przeciwwskazania, zastosowanie.

Imbir to jedna z najważniejszych przypraw, bez której azjatycka kuchnia praktycznie by nie istniała. Ta niepozornie wyglądająca roślina o dosyć charakterystycznym smaku od tysięcy lat wykorzystywana jest jednak nie tylko w kuchni, ale również w tradycyjnej medycynie naturalnej Dalekiego Wschodu. Korzeń imbiru zawiera bowiem wiele cennych dla naszego zdrowia substancji odżywczych, które wspomagają leczenie przeziębienia i łagodzą bóle miesiączkowe, jednak to nie jedyne właściwości tej niezwykłej rośliny. Jeśli chcecie się przekonać, jaki jeszcze potencjał drzemie w pełnym aromatu imbirze, to koniecznie przeczytajcie poniższy artykuł.

O imbirze słów kilka

Imbir to jedna z pierwszych przypraw korzennych, która dotarła do Europy z krajów Dalekiego Wschodu. Znana jest od ponad 3000 lat, jednak przez dosyć długi czas kojarzona była wyłącznie z azjatycką kuchnią i nikt raczej nie zwracał szczególnej uwagi na jej niezwykłe właściwości lecznicze. Z czasem zaczęła gościć również na naszych talerzach najczęściej w sproszkowanej postaci, jednak od kiedy korzeń tej rośliny stał się bardziej dostępny i stosunkowo tani to zagościł w naszych domach na dobre, głównie z uwagi na swój aromat, a także na większe możliwości jego wykorzystania w kuchni. Nie powinniśmy jednak przypominać o jego właściwościach zdrowotnych, które zawdzięcza obecności wielu cennych substancji. Co jednak znajduje się w imbirze? Oprócz błonnika, nieznacznych ilości białka, witamin A, B, C, E, K, wapnia, sodu, potasu, fosforu, żelaza, magnezu oraz cynku zawiera również mieszankę bardzo ważnych związków biologicznie czynnych, które w połączeniu wpływają niezwykle korzystnie na stan naszego zdrowia.

Rodzaje imbiru

Na całym świecie możemy znaleźć aż 140 gatunków imbiru, jednak tym najpopularniejszym jest imbir lekarski wykorzystywany w kuchni, kosmetyce oraz w medycynie naturalnej. W sklepach możemy znaleźć zarówno cały korzeń imbiru, jak i jego sproszkowaną wersję. Z kolei sklepy ukierunkowane na sprzedaż typowo azjatyckich dodatków do żywności oferują również imbir marynowany oraz kandyzowany, wykorzystywany najczęściej podczas przygotowywania sushi. Dlaczego jednak imbir powinien stanowić nieodłączny element naszej codziennej diety?

Imbir na przeziębienie

Imbir z uwagi na zawarte w nim substancje wykazuje działanie przeciwzapalne i bakteriobójcze, wspomagając tym samym leczenie nieprzyjemnych objawów przeziębienia i grypy. W przypadku bólu gardła powinniśmy sięgnąć w szczególności po imbirowy napar, który najlepiej przygotować ze świeżego korzenia zalewając wrzątkiem pokrojone w drobne kawałki kłącze rośliny. Aby uzyskać nieco bardziej esencjonalny napar, korzeń imbiru możemy zetrzeć na tarce, nie przesadzając jednak z jego ilością, gdyż może być dosyć ostry w smaku. Świetnym naturalnym lekiem na ból gardła może być również obranie i pokrojenie świeżego korzenia imbiru na cienkie plastry, które następnie należy bardzo powoli ssać. Jeśli w trakcie przeziębienia boli nas dodatkowo głowa, to niewielki kawałek imbiru musimy pokroić drobno razem z papryczką chili, dodając odrobinę miodu, aby załagodzić nieco ostry smak. Tak przygotowaną mieszankę powinniśmy dosyć szybko zjeść, powtarzając czynność, aż dolegliwości ustąpią. W okresie jesienno-zimowym, gdy temperatura na zewnątrz jest dosyć niska, może przygotować sobie ciepłą herbatę z dodatkiem imbiru (można do niej również dodać odrobinę cynamonu, goździków oraz kardamonu), która pomoże rozgrzać nasz organizm, wzmacniając przy okazji jego odporność.

Imbir na problemy trawienne i w walce o smukłą sylwetkę

Olejki eteryczne znajdujące się w imbirze wspomagają proces trawienia, co przekłada się w efekcie na utratę zbędnych kilogramów. Bardzo ważne jest również to, że spożywanie tej przyprawy może zahamować ochotę na spożywanie słodyczy i innych niezdrowych przekąsek, co również przemawia za jego odchudzającymi właściwościami (odrobinę mielonego imbiru możemy dodać do szklanki wody). Specjaliści są ponadto zdania, iż obecne w korzeniu imbiru związki aktywne wspomagają wydzielanie soków trawiennych, a także pomagają spożytemu pokarmowi przemieszczać się swobodnie w dół naszego układu trawiennego, dlatego też, jeśli mamy problemy z wypróżnianiem powinniśmy nieco częściej sięgać po kłącze rośliny.

Imbir a nowotwory

Imbir z uwagi na dosyć dużą zawartość antyoksydantów wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, które odpowiedzialne są nie tylko za szybszy proces starzenia się naszej skóry, ale również za rozwój bardzo niebezpiecznych dla naszego życia nowotworów. Za właściwości antyrakowe odpowiada przede wszystkim gingerol, czyli olejek eteryczny, który nadaje roślinie charakterystycznego aromatu. Licznie przeprowadzone badania dowiodły, iż imbir w sproszkowanej postaci pomaga nie tylko zabić komórki rakowe, ale również obniżyć ich odporność na zastosowaną chemioterapię, co daje nam dosyć dużą nadzieję na walkę z nowotworami. Z kolei inne badania potwierdziły, że kłącze imbiru przyczynia się do zahamowania procesu rozrastania się komórek rakowych piersi. Imbir może również znacząco wpłynąć na rozwój takich nowotworów jak rak jelita oraz rak prostaty.

Imbir na nadciśnienie tętnicze

Imbir wykazuje podobne działanie jak tzw. blokery kanału wapniowego, czyli leki wspomagające leczenie nadciśnienia tętniczego. Roślina ta pomaga zatem obniżyć zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie naszej krwi. Jeśli jednak przyjmujemy jakieś leki i chcielibyśmy sięgnąć dodatkowo po imbir, to musimy wcześniej skonsultować się z lekarzem w celu upewnienia się, czy takie połączenie nie będzie wiązało się ze zbyt silnym działaniem. Może to bowiem okazać się niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Czy w czasie ciąży można spożywać imbir?

W niewielkich ilościach imbir jak najbardziej może być spożywany przez kobiety będące w ciąży, ponieważ łagodzi poranne mdłości, a także pomaga pozbyć się niestrawności oraz nieprzyjemnych wzdęć. Jeśli jednak w okresie ciąży pojawi się zbyt wysokie ciśnienie krwi, to pod żadnym pozorem nie należy wówczas wprowadzać do codziennej diety imbiru, gdyż może to stanowić zagrożenie nie tylko dla matki, ale również dla rozwijającego się płodu.

Pozostałe właściwości lecznicze imbiru

Imbir pomaga zmniejszyć tzw. agregację płytek krwi, czyli ich zlepiania się, ochraniając nas tym samym przed tworzeniem się zakrzepów. Nie powinno go zabraknąć w jadłospisie tych osób, które mają podwyższony cholesterol, ponieważ obniżając jego stężenie, przyczynia się do zmniejszenia ryzyka rozwoju miażdżycy oraz chorób serca. Łagodzi ponadto bóle miesiączkowe, zmniejsza częstotliwość i ilość ataków migrenowych (jeśli jest regularnie spożywany), pomaga usunąć nadmiar wody w tkankach naszego ciała, gdyż działa moczopędnie, dotlenia mózg i poprawia jego ukrwienie, pobudza wydzielanie śliny i leczy infekcje w obrębie naszej jamy ustnej, a także stosowany jest jako afrodyzjak.

Jak kupować, przechowywać i przygotowywać imbir?

Imbir możemy zakupić zarówno w zmielonej formie, jak i w całości, kandyzowany, marynowany, a także suszony. Najwartościowszy jest oczywiście świeży imbir, którego kolor powinien być kremowy lub jasnobrązowy bez dodatku plam. W jaki sposób powinniśmy przechowywać kłącze imbiru? Najlepiej w chłodnym miejscu, a żeby przedłużyć jego przydatność do spożycia, powinniśmy zawinąć go w papierowy ręcznik i włożyć do plastikowej torby, umieszczając go następnie w lodówce. Podczas przygotowywania potraw z imbiru możemy go pokroić w plasterki, zetrzeć na tarce, poszatkować lub przecisnąć przez praskę do czosnku. Świeży imbir przed podaniem zawsze należy obrać ze skórki, zeskrobując ją najlepiej przy pomocy noża. Nigdy nie należy go łączyć z ziołami, gdyż taka kombinacja kłóci się ze sobą z uwagi na dosyć silny aromat obydwóch składników. Można go jednak połączyć z innymi korzennymi przyprawami takimi jak cynamon, kardamon, goździki, gałka muszkatołowa, ziele angielskie, a także liście laurowe.

Kto nie powinien spożywać imbiru?

Imbir to jednak z najostrzejszych w smaku przypraw, dlatego też jego spożycie może mieć drażniące działanie na nasz układ pokarmowy. Tej aromatycznej rośliny nie powinny zatem spożywać osoby, które zmagają się z przewlekłą chorobą układu pokarmowego. Chodzi tutaj przede wszystkim o refluks oraz wrzody żołądka lub dwunastnicy.

Zastosowanie imbiru w kuchni

Zastosowanie imbiru uzależnione jest głównie od jego postaci, gdyż sproszkowana wersja tej rośliny ma nieco odmienny smak od świeżego korzenia i nie można używać ich zamiennie. Surowy imbir to świetny dodatek do owoców morza, gdyż nadaje im nieco pikantnego smaku, jednak warto wykorzystać go również podczas przygotowywania potraw z kaczki lub wieprzowiny, które mogą być dosyć mdłe, jednak dzięki imbirowi zyskają one zupełnie inny aromat. Imbir to również nieodłączny element rozgrzewającej herbaty, która w okresie jesienno-zimowym wspomoże nam walkę z nieprzyjemnymi objawami przeziębienia i grypy. Jeśli chodzi natomiast o sproszkowaną wersję imbiru, to możemy wykorzystać ją jako składnik pierniczków, ciastek, sałatek owocowych oraz pieczonych jabłek. W sklepach dostępny jest również marynowany imbir, bez którego nie możemy obejść się, przygotowując przepyszne sushi.

K. P.