Kalafior – właściwości lecznicze i zastosowanie w kuchni

Kalafior nazywany na Cyprze kapustą cypryjską to jedno z najpopularniejszych warzyw, które doceniane jest w świecie kulinarnym za dosyć subtelny smak, natomiast tradycyjna medycyna naturalna czerpie korzyści z jego niezwykłych właściwości leczniczych. Kalafior uprawiany był początkowo na terenie Azji Mniejszej, skąd sprowadzono go do Włoch i innych krajów europejskich, a także z czasem do Ameryki Północnej. Obecnie kalafior stanowi nieodłączny element codziennej diety wielu z nas (w szczególności wegetarian oraz wegan), ponieważ jest nie tylko smaczny, ale dodatkowo dostarcza organizmowi wielu cennych witamin i minerałów. Dlaczego jednak kalafior powinien gościć na naszych stołach i w jaki sposób należy się z nim obchodzić?

Substancje odżywcze znajdujące się w kalafiorze

Kalafior zaliczany jest do grona niskokalorycznych warzyw, dlatego też z powodzeniem mogą go spożywać osoby będące na diecie odchudzającej. Nie zawiera zbyt dużej ilości tłuszczu, za to bogaty jest w błonnik, który oczyszcza jelita ze zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Jakie jednak cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze można znaleźć w ugotowanym kalafiorze? Wśród witamin można wyróżnić przede wszystkim witaminę A, C, z grupy B, E oraz K, natomiast jeśli chodzi o minerały, to w kalafiorze można znaleźć cynk, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez oraz potas.

Badania naukowe nad antynowotworowymi właściwościami kalafiora

Licznie przeprowadzone badania naukowe potwierdzają, że kalafior wykazuje bardzo silny potencjał antynowotworowy, dlatego tez obok brokuła powinien stanowić nieodłączny element codziennej diety mężczyzn narażonych na rozwój niebezpiecznego dla zdrowia raka prostaty. Jak przekonują naukowcy z New Jersey, w profilaktyce raka prostaty warto przygotowywać posiłki z kalafiorem w roli głównej, pamiętając jednak o tym, aby łączyć go z curry, ponieważ obecna w tej przyprawie kurkumina wspomaga profilaktykę antynowotworową. Jak przekonują badacze z Uniwersytetu Stanu Teksas, regularne spożycie kalafiora pomaga zapobiec rozwojowi nie tylko raka prostaty, ale również raka pęcherza. Cennymi substancjami znajdującymi się w kalafiorze są przeciwutleniacze zaliczane do grupy izotiocyjanów, które wspomagając walkę z wolnymi rodnikami, zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów.

Kalafior wsparciem dla układu pokarmowego

Zaparcia to problem, z którym zmaga się niejedna z nas, ponieważ ciągłe życie w biegu, a także spożywanie wysoko przetworzonych produktów spożywczych to główne czynniki osłabiające pracę naszych jelit. Z pomocą przychodzi jednak bogaty w błonnik kalafior, którego spożycie nie tylko zapobiega uporczywym zaparciom, ale dodatkowo ochrania jelito grube przed rozwojem nowotworu. Błonnik znajdujący się w kalafiorze ochrania ponadto nasz organizm przed cukrzycą, chorobami układu sercowo-naczyniowego, zbyt wysokim poziomem złego cholesterolu we krwi, a także z podwyższonym ciśnieniem krwi.

Kalafior na problemy z wrzodami i reumatoidalne zapalenie stawów

Izotiocyjany znajdujące się w kalafiorze mają zdolność niszczenia Helicobacter pylori, czyli bakterii, które przyczyniają się do rozwoju wrzodów. Z tego też względu, jeśli zmagasz się z problemem wrzodów żołądka, nie zapomnij wprowadzić do swojego menu niewielkiej ilości kalafiora, z którego możesz wyczarować wiele przepysznych potraw. Jeśli chciałabyś również ochronić się przed ryzykiem zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów, to również powinnaś sięgać jak najczęściej nie tylko po kalafior, ale również po inne warzywa zaliczane do rodziny kapustowatych.

Kalafior niestety nie o każdej porze dnia

Kalafior nie zawiera wprawdzie zbyt wielu kalorii, jednak zaliczany jest do grona ciężkostrawnych warzyw, dlatego też lepiej nie spożywać go podczas kolacji, zapobiegając tym samym ryzyku pojawienia się bólu żołądka. Warto również wiedzieć o tym, że kalafior wykazuje działanie gazotwórcze, które jednak można złagodzić, podając go z takimi dodatkami jak kminek, imbir, czosnek lub koper.

Kto nie powinien spożywać kalafiora?

Kalafior podobnie zresztą jak brokuły oraz kapusta zaliczany jest do grupy tzw. warzyw wolotwórczych, czyli produktów zawierających w swoim składzie substancje zaburzające wchłaniania jodu z pożywienia, dlatego też osoby z chorobami tarczycy nie powinny wprowadzać do swojej diety zbyt dużej ilości kalafiora. Oczywiście spożycie raz na jakiś czas niewielkiej ilości kalafiora nie odbije się niekorzystnie na zdrowiu, jednak większe jego ilości mogą doprowadzić do pojawienia się objawów niedoczynności tarczycy.

Zakup i przechowywanie kalafiora

Jeszcze do niedawna w sklepach mogłyśmy zakupić wyłącznie kalafiory z białymi różyczkami, jednak od pewnego czasu na targach i straganach zaczęły pojawiać się również kalafiory w kolorze zielonym, fioletowym, a nawet pomarańczowym. Podczas zakupu warzywa warto zwrócić uwagę na to, czy na jego różyczkach nie znajdują się żadne plamy i czy jego główka jest zwarta i ciężka, ponieważ świadczy to o jego świeżości. Aby kalafior zbyt szybko się nie popsuł, należy przechowywać go w lodówce na najniższej półce łodygą do góry, pamiętając jednak o tym, aby zjeść go w przeciągu 4-5 dni od dnia zakupu.

Wykorzystanie kalafiora w kuchni

Kalafior może być z powodzeniem spożywany w surowej postaci z dodatkiem sosu sałatkowego, jednak zdecydowana większość z nas preferuje go w ugotowanym wydaniu. Z kalafiora w takiej właśnie postaci można przygotować przepyszne purée lub zupę w formie kremu, a także wykorzystać go jako dodatek do sałatek, zup warzywnych, tart lub zapiekanek. Dosyć popularnym sposobem przygotowywania kalafiora jest również podawanie go z polewą na bazie masła i bułki tartej, czy też smażenie jego różyczek po uprzednim zamoczeniu ich w cieście naleśnikowym.

Ważne wskazówki podczas gotowania kalafiora

Kalafiora najlepiej gotować na parze przez około 10 minut, dzięki czemu zachowa on wszystkie swoje wartości odżywcze. Jeśli jednak taki sposób przygotowywania warzywa nie jest możliwy, to należy gotować go w osolonej wodzie przez ok. 8 minut, pamiętając o tym, aby nie zakrywać garnka pokrywką, dzięki czemu zawarta w kalafiorze siarka zostanie uwolniona podczas gotowania, nie pogarszając tym samym smaku warzywa.

K. P.