Kasza jaglana – królowa kasz

Smaczna, tania oraz bardzo zdrowa? Taka właśnie jest kasza jaglana, która nie bez przyczyny została okrzyknięta królową wszystkich kasz. Jeszcze do niedawna przegrywała ona na naszych talerzach z ziemniakami, ryżem oraz makaronem, jednak obecnie coraz chętniej po nią sięgamy, przygotowując na jej bazie nie tylko wytrawne potrawy, ale również słodkie desery. Ta niezwykła skarbnica wartości odżywczych w odróżnieniu od większości produktów zbożowych wykazuje właściwości zasadotwórcze, a jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż w naszym menu dominują produkty kwasotwórcze, to jaglanka na dobre powinna zagościć w naszym codziennym menu.

Żółte, drobne ziarenka z czarną kropką pośrodku to właśnie kasza jaglana, czyli łuskane ziarno prosa. Wydawać by się mogło, że kasza jaglana to typowo polskie ziarno, jednak najprawdopodobniej przywędrowało ono do Europy prosto z Chin. Kraj ten kojarzy nam się głównie z ryżem, jednak w dawnych czasach to właśnie proso było uprawiane na znacznie większą skalę, ponieważ w odróżnieniu od ryżu miało ono znacznie mniejsze wymagania zarówno pod względem jakości gleby, jak i klimatu. Przez wiele bardzo długich lat na Starym Kontynencie kasza jaglana cieszyła się dosyć dużą popularnością, jednak wszystko zaczęło zmieniać się w XVI wieku, kiedy to portugalscy oraz hiszpańscy koloniści sprowadzili do Europy kukurydzę i ziemniaki. Na szczęście jakiś czas temu kasza jaglana z powrotem zagościła na naszych talerzach, a stało się to głównie za sprawą popularyzowania na dosyć szeroką skalę zdrowego sposobu odżywiania. Pomimo tego, iż obecnie największymi producentami kaszy jaglanej są kraje takie jak Chiny, Nigeria, Indie, Ukraina oraz Rosja, to proso z powodzeniem uprawiane jest również w Polsce, głównie na obszarze województwa lubuskiego oraz świętokrzyskiego.

Wartości odżywcze i właściwości lecznicze jaglanki

Kasza jaglana, podobnie zresztą, jak i pozostałe kasze, jest dosyć kaloryczna, ponieważ w 100 g produktu możemy znaleźć aż 350 kcal. Charakteryzuje ją również wysoki indeks glikemiczny, dlatego też, jeśli chorujesz na cukrzycę, lepiej nie sięgaj po ten produkt, ponieważ po spożyciu podnosi on dosyć szybko poziom cukru we krwi. Jaglanka nie zawiera jednak glutenu, dlatego też nie uczula, dlatego też poleca się ją w diecie wszystkich tych osób, które zmagają się z nietolerancją wspomnianego składnika. Swój charakterystyczny, żółty kolor zawdzięcza ona prowitaminę A, jednak oprócz niej zawiera ona również witaminy z grupy B, witaminy D, E i K, a także cynk, mangan, wapń, fosfor, magnez, potas oraz miedź. Jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka, a także lecytyny, czyli substancji wpływającej niezwykle pozytywnie na pracę naszego mózgu. Zawiera również pokaźne ilości krzemu oraz żelaza, które w odpowiedni sposób dbają o nasze stawy, a także wygląd włosów, skóry i paznokci. Dzięki temu, że jest lekkostrawna, to z powodzeniem możemy po nią sięgać przy różnego rodzaju dolegliwościach układu pokarmowego.

Kasza jaglana w kuchni: jak możemy ją wykorzystać?

Z pewnością zastanawiasz się teraz, w jaki sposób możesz wykorzystać kaszę jaglaną w swojej kuchni, dlatego też ucieszy cię z pewnością fakt, iż nadaje się ona idealnie zarówno w daniach słonych, jak i słodkich. Idealnie komponuje się ona ze słodkimi sosami (np. żurawinowym lub malinowym), bakaliami oraz sezonowymi owocami (kiwi, maliny, jabłka, banany, truskawki, jagody, brzoskwinie, morele), jednak w takim wydaniu możemy ją spożywać nie tylko na deser, ale również na śniadanie. W ten sposób zapewnimy sobie nie tylko ciepły posiłek o poranku, ale również pokaźną porcję cennych dla naszego zdrowia witamin i minerałów. Z powodzeniem możemy również do niej dodać ugotowane wcześniej warzywa, otrzymując tym samym przepyszne danie kuchni wegetariańskiej. Zwolennicy typowo mięsnych potraw również powinni znaleźć coś dla siebie, ponieważ kaszę jaglaną możemy łączyć z niemal wszystkimi rodzajami mięs. Po zmieleniu możemy ją połączyć z mąką  razową, przygotowując na bazie takiej mieszanki przepyszne naleśniki, racuchy, a także domowe ciasta i ciasteczka.

Kotlety z kaszy jaglanej i ciecierzycy

Składniki:

  • po 250 g ugotowanej ciecierzycy i kaszy jaglanej,
  • 2 ząbki czosnku,
  • 1 jajko,
  • 1 mała cebula,
  • po 1 łyżeczce kurkumy, kminu rzymskiego, soli, słodkiej papryki, oregano,
  • 1/3 łyżeczki ostrej papryki,
  • szczypta czarnego pieprzu,
  • 3 łyżki bułki tartej,
  • odrobina masła klarowanego lub oleju kokosowego do smażenia

Sposób przygotowania:

Kaszę jaglaną ugotuj zgodnie z informacjami znajdującymi się na opakowaniu, postępując podobnie z ciecierzycą (możesz użyć tej z puszki, jednak znacznie lepsza będzie ta sucha). Ugotowaną ciecierzycę dokładnie odcedź i przełóż ją do rozdrabniacza, pamiętając o tym, aby nie miksować jej na idealnie gładką pastę. Zmiksowaną ciecierzycę przełóż do miski, a do rozdrabniacza przełóż ugotowaną wcześniej kaszę jaglaną. Jeśli w twojej kuchni nie znajduje się rozdrabniacz ciecierzycę oraz kaszę możesz rozgnieść widelcem. Cebulę dokładnie obierz i opłukaj, pokrój ją w drobną kosteczkę i zeszklij na 1 łyżce masła klarowanego lub oleju kokosowego. Gdy się lekko zeszkli, dodaj do niej przeciśnięty przez praskę czosnek, doprawiając całość przyprawami i smażąc przez około 1 minutę (cały czas mieszając, aby składniki nie przywarły do dna garnka). Podsmażoną cebulę przełóż na chwilę do rozdrabniacza i dodaj ją następnie do kaszy oraz ciecierzycy. Całość dopraw odrobiną soli i czarnego pieprzu, dodaj bułkę tartą oraz jajko i wymieszaj całość na jednolitą masę. Wilgotnymi dłońmi uformuj kotleciki, obtocz je w bułce tartej i smaż na niewielkiej ilości tłuszczu do momentu, aż kotlety się zarumienią. Zamiast smażyć je na tłuszczu, możesz je równie dobrze ugotować na parze, delektując się znacznie zdrowszą wersją kotlecików.

K. P.