Malinowy zawrót głowy

Soczyste, aromatyczne i pełne słodko-kwaśnego soku? Takie właśnie są maliny, czyli owoce, które od dziesięcioleci cenione są nie tylko przez zielarzy, ale również przez dietetyków. Z uwagi na wyjątkowy smak na dobre zagościły na naszych talerzach, jednak obecnie nie wykorzystujemy ich wyłącznie w słodkich deserach, ale również w typowo wytrawnych potrawach. Maliny to również świetny, naturalny środek leczniczy, dzięki któremu możemy załagodzić nieprzyjemne objawy przeziębienia, ale nie tylko.

Maliny

Malina to owocowy krzew osiągający nawet 2 metry wysokości, który w naturalnym środowisku występuje w Europie i Azji, jednak uprawiany jest z powodzeniem niemal we wszystkich rejonach świata. Roślina kwitnie od maja do sierpnia, natomiast niewielkie czerwone owoce możemy zbierać od lipca do nawet października. Z leczniczych właściwości malin korzystano już za czasów Chrystusa, jednak dopiero około IV wieku uprawy tej rośliny zaczęły rozprzestrzeniać się po całym starym kontynencie. Obecnie na całym świecie możemy znaleźć ponad 200 gatunków malin w różnorodnych kolorach, jednak w Polsce najpopularniejszą odmianą jest malina polka mająca bardzo smaczne i aromatyczne owoce. Wspomniana odmiana jest dosyć łatwa w uprawie, ponieważ jest odporna na działanie szkodników oraz grzybów, dlatego też coraz chętniej sadzimy ją w naszych ogrodach.

Maliny: skarbnica witamin i minerałów

Maliny w sezonie letnim dosyć często goszczą na naszych stołach, jednak oprócz walorów smakowych powinniśmy również docenić ich walory odżywcze. Owoce malin są prawdziwą skarbnicą witaminy C, jednak oprócz niej zawierają również witaminy A, E, K, z grupy B, a także takie minerały jak wapń, fosfor, magnez, potas, żelazo, cynk oraz sód. Wśród cennych substancji wpływających korzystnie na nasze zdrowie możemy również wymienić związki śluzowe, pektyny, antocyjany oraz kwasy organiczne. O ile w kuchni wykorzystujemy wyłącznie owoce malin, o tyle w naturalnej medycynie możemy również sięgnąć po liście malin, które bogate są w związki żywicowe, flawonoidy, garbniki oraz sole mineralne.

Maliny w diecie odchudzającej

Maliny nie dostarczają naszemu organizmowi zbyt wielu kalorii, za to zawierają dosyć duże ilości błonnika, który pęczniejąc w żołądku, na wiele godzin zapewnia nam poczucie sytości. Jeśli zatem zdecydowałaś się przejść na dietę odchudzającą, to nie zapomnij włączyć do swojego codziennego menu maliny, zarówno te świeże, jak i mrożone (tylko poza sezonem).

Maliny w walce z objawami przeziębienia i grypy

Zarówno owoce, jak i liście malin są doskonałym i w pełni naturalnym środkiem przeciwgorączkowym, ponieważ pod wpływem działania pewnych substancji dochodzi do pobudzenia czynności naszych gruczołów potowych, przez co zaczynamy się pocić, a temperatura naszego ciała zaczyna się zmniejszać. Z kolei dzięki obecności witaminy C czas trwania choroby nie jest zbyt długi, a leczniczy napar z liści lub owoców malin możemy z powodzeniem wykorzystać do płukania gardła oraz jamy ustnej w trakcie przeziębienia.

Antynowotworowe właściwości malin

Maliny z uwagi na zawartość beta-sitosterolu oraz kwasu ferulowego wykazują pozytywne działanie w przypadku leczenia nowotworów, co zostało nawet udowodnione licznie przeprowadzonymi badaniami. Wspomniane substancje pomagają zahamować rozwój zarówno łagodnych, jak i złośliwych nowotworów a w szczególności raka wątroby oraz raka przełyku. Jeśli zmagasz się obecnie z jakimś nowotworem lub z genetycznego punktu widzenia znajdujesz się w grupie ryzyka, to malinami powinnaś zaprzyjaźnić się na wiele bardzo długich lat.

Alergie są wśród nas

Maliny, podobnie zresztą jak truskawki, wywołują niestety reakcje alergiczne, dlatego, jeśli wykryto u ciebie uczulenie na salicylany, to z malinami możesz pożegnać się raz na zawsze. W obecnych czasach o alergiach dowiadujemy się jednak dopiero po kontakcie z danym produktem, a więc w jaki sposób możemy rozpoznać czy jesteśmy uczuleni na maliny? Oczywiście po objawach. Alergia na te przepyszne owoce objawia się najczęściej świądem, wysypką oraz zaczerwienieniem skóry, przy czym dolegliwości te mogą pojawić się nie tylko na twarzy, ale również na całym ciele.

Maliny i ich zastosowanie

Maliny bardzo dobrze smakują zjedzone prosto z krzaka, jednak te niepozornie wyglądające owoce możemy wykorzystać w naszej kuchni na wiele przeróżnych sposobów. Maliny idealnie komponują się z wytrawnymi potrawami powstającymi na bazie kaczki oraz łososia, jednak najczęściej wykorzystujemy je jako dodatek do owocowych sałatek, galaretek, tart, panna cotty, serników, babeczek, naleśników, drożdżówek oraz szarlotek. Z malin powstaje również przepyszna nalewka oraz syrop, który w okresie jesienno-zimowym okazuje się niezastąpiony, ponieważ dzięki niemu możemy w skuteczny sposób walczyć z nieprzyjemnymi objawami przeziębienia i grypy.

Jak kupować i przechowywać maliny?

Maliny to owoce, które dosyć szybko się psują, dlatego podczas zakupów musisz zwrócić uwagę na to, aby nie były one wilgotne i zbyt ściśle zapakowane. Niestety zajrzenie do środka opakowania malin przed zakupem nie jest raczej możliwe, dlatego też po dotarciu do domu musisz bardzo dokładnie je przebrać, usuwając zepsute okazy oraz przekładając świeże i dobre owoce z powrotem do opakowania. Świeże maliny możemy przechowywać w lodówce przez dwa dni, jednak możemy je również zamrozić, opłukując, osuszając, rozkładając na tacce i w takiej postaci wkładając do zamrażarki.

Przepis na nalewkę malinową


Składniki:

  • 1 kg świeżych malin,
  • po 0,5 litra wódki i spirytusu,
  • 400 g cukru

Sposób przygotowania:

Maliny umyj bardzo dokładnie i delikatnie pod bieżącą wodą, a następnie przełóż je do dużego słoika. Owoce zalej spirytusem i wódką, zwracając uwagę na to, aby całkowicie były przykryte alkoholem. Słoik z malinami szczelnie zakręć i postaw go na 6 dni w ciepłe miejsce. Przynajmniej raz dziennie wstrząśnij energicznie słoikiem, dzięki czemu alkohol wydobędzie z malin wszystkie ich wartości odżywcze. Po upływie 6 dni cały płyn ze słoika zlej do butelki, natomiast maliny zasyp cukrem, zakręć ponownie słoik i umieść go w ciepłym miejscu na kilka kolejnych dni. Pamiętaj o tym, aby kilka razy dziennie wstrząsnąć zawartością słoika, dzięki czemu cukier dużo szybciej się rozpuści. Gdy kryształki cukru będą już niewidoczne, syrop przelej przez sitko (wyciśnij dokładnie owoce), mieszając go razem z uzyskanym wcześniej płynem. Przygotowaną w ten sposób nalewkę przelej do szklanej butelki i odstaw w chłodne i ciemne miejsce na około 3 miesiące. Po tym czasie przepyszna malinowa nalewka będzie gotowa.


K. P.