Najlepsza dieta na lato. Czego nie powinno zabraknąć na talerzu?

Latem, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 25 stopni Celsjusza, nasz apetyt zaczyna stopniowo maleć, a w spożywanych na co dzień produktach żywnościowych poszukujemy przede wszystkim ochłody oraz możliwości ugaszenia pragnienia. Ze względu na obfitość warzyw oraz owoców podczas wakacji zaczynamy chętniej dbać o wygląd swojej sylwetki, stawiając nie tylko na aktywność fizyczną, ale również na odpowiednią dietę. W czasie upałów nie powinniśmy zapominać o piciu zwiększonej ilości napojów, gdyż dzięki temu możemy uniknąć bardzo niebezpiecznego dla naszego zdrowia odwodnienia. Co jednak powinniśmy jeść, gdy temperatura na zewnątrz w skuteczny sposób odbiera nam ochotę na spożywanie zbyt ciepłych posiłków i z czego w letnim okresie powinniśmy zrezygnować?

Warzywa i owoce to absolutna podstawa

Sezonowe warzywa i owoce to prawdziwa skarbnica cennych dla naszego zdrowia witamin, minerałów, błonnika oraz antyoksydantów, które ochraniają naszą skórę przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników, a także zapobiegają rozwojowi takich chorób cywilizacyjnych jak cukrzyca, otyłość, czy też nadciśnienie tętnicze. Zadbajmy zatem o to, aby w naszym codziennym menu znalazły się takie warzywa jak brokuły, kalafior, cukinia, ogórki zielone, pomidory, szpinak, natka pietruszki, młoda kapusta, botwinka oraz młoda marchew. Po warzywa możemy w zasadzie sięgać bez ograniczeń, spożywając je najlepiej w surowej postaci lub po krótkiej obróbce termicznej (najlepiej gotować je na parze). Jeśli chodzi natomiast o sezonowe owoce, to powinniśmy postawić przede wszystkim na truskawki, maliny, brzoskwinie, nektarynki, porzeczki, agrest, winogrona oraz czereśnie, pamiętając jednak o tym, aby nie spożywać ich w zbyt dużych ilościach, gdyż są źródłem nie tylko korzystnych substancji odżywczych, ale również cukru.

Koktajle, sałatki, chłodniki

Latem częściej niż zwykle sięgamy po warzywa i owoce, z których możemy przygotować naprawdę przepyszne i zdrowe potrawy. Z owoców możemy przygotować nie tylko wartościowe soki, ale również koktajle, a gdy temperatura na zewnątrz sięgnie niemal trzydziestu kresek powyżej zera, to świetnym sposobem na orzeźwienie będzie z pewnością przyrządzenie sorbetu ze świeżo zblendowanych i zamrożonych sezonowych owoców. Na obiad możemy z kolei przygotować smaczne i zdrowe sałatki warzywne, jednak zamiast ciężkich sosów z dodatkiem majonezu powinniśmy sięgnąć po lekkie dressingi na bazie oliwy z oliwek, ziół oraz przypraw. Aby nieco urozmaicić sobie swoje codzienne menu, możemy również zdecydować się na przepyszne i niskokaloryczne zupy-kremy ze świeżych szparagów, kalafiora, brokuła, pomidorów, czy też czerwonej papryki. Innym dosyć ciekawym pomysłem na wykorzystanie sezonowych warzyw może być np. wrzucenie ich na grilla razem filetem z kurczaka lub ulubioną rybą. Z kolei ze świeżych zielonych ogórków lub z botwinki możemy przygotować pełne wartości odżywczych i niskokaloryczne chłodniki, czyli zupy na zimno, które podczas upałów zapewnią nam orzeźwienie, a także ochronią nasz organizm przed odwodnieniem.

Nie zapominajmy o węglowodanach złożonych

Nasz organizm każdego dnia potrzebuje energii do działania, dlatego też nie możemy zapominać o węglowodanach złożonych, które dosyć wolno się wchłaniają, jednak na wiele godzin zapewniają nam uczucie sytości. Węglowodany złożone nie powodują przyrostu masy, o ile oczywiście spożywamy je w rozsądnych ilościach, z czym latem nie powinniśmy na szczęście mieć żadnych problemów. Które jednak produkty spożywcze możemy zaliczyć do tego grona? Przede wszystkim pełnoziarniste pieczywo, ziemniaki, warzywa strączkowe, gruboziarniste kasze i makarony, a także brązowy ryż. Produkty te zawierają bardzo duże ilości błonnika, czyli substancji, która pomaga oczyścić nasz organizm ze zbędnych produktów przemiany materii i toksyn, zapobiegając tym samym rozwojowi cukrzycy, chorób układu sercowo-naczyniowego, a także niektórych nowotworów.

Woda dla nawodnienia organizmu

Woda to jeden z najważniejszych produktów, który niezależnie od pory roku powinien stanowić nieodłączny element naszego codziennego menu. Latem zapotrzebowanie naszego organizmu na wodę jest znacznie wyższe niż zimą, ponieważ wysoka temperatura panująca na zewnątrz może doprowadzić do przegrzania naszego organizmu oraz jego odwodnienia. Podczas upałów wraz z potem tracimy również cenne minerały, dlatego też, aby uzupełnić ich niedobór, powinniśmy wypijać co najmniej 2 litry płynów każdego dnia nie tylko w postaci niegazowanej wody mineralnej, ale również świeżo wyciskanych soków warzywnych i owocowych oraz koktajli.

Wprowadźmy do menu zdrowe tłuszcze

Zapotrzebowanie naszego organizmu na energię powinno być zaspokajane nie tylko dzięki węglowodanom złożonym, ale również zdrowym tłuszczom stanowiącym najlepszy nośnik cennych dla naszego zdrowia witamin. To właśnie dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym możemy w skuteczny sposób obniżyć zbyt wysokie stężenie złego cholesterolu we krwi, zapobiegając tym rozwojowi chorób układu sercowo-naczyniowego. Najlepszym źródłem wspomnianych kwasów są oczywiście zimnotłoczone oleje, z oliwą z oliwek na czele, które z powodzeniem możemy wykorzystać podczas przygotowywania dressingów i sosów do letnich sałatek warzywnych. Innym bardzo dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega są morskie ryby, które latem możemy wrzucić na grilla, unikając tym samym niezdrowych i ciężkich panierek.

Wysoko przetworzonym produktom i ciężkostrawnym potrawom mówimy stanowcze „nie”

Wysoko przetworzone produkty dostarczają naszemu organizmowi wyłącznie pustych kalorii, jednak najgorsze w tym wszystkim jest to, iż zawierają one bardzo duże ilości cukru, konserwantów, soli, polepszaczy smaku oraz sztucznych barwników. Zamiast po chipsy oraz słodycze powinniśmy sięgać po sezonowe owoce i warzywa, z których możemy wyczarować naprawdę przepyszne posiłki. Z kolei, jeśli chodzi o ciężkostrawne pokarmy, a w szczególności tłuste mięsa i smażone na tłuszczu kotlety oraz frytki, to również nie powinniśmy po nie sięgać, ponieważ stanowią one źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, które zatykając nasze tętnice, zwiększają ryzyko wystąpienia miażdżycy. Latem dosyć często decydujemy się na grillowanie w gronie znajomych i przyjaciół, jednak, zamiast wrzucać na ruszt tłusty boczek, karkówkę oraz kiełbasę, powinniśmy zdecydować się raczej na marynowanego kurczaka, chudą rybę lub warzywa, które nie obciążą naszego żołądka, za to dostarczą naszemu organizmowi odpowiednią ilość białka, witamin oraz minerałów.

K. P.