Powitanie słońca – ćwiczenie na “dzień dobry”

Joga na co dzień. Powitaj dzień energetyzującym ćwiczeniem!

Pozycja jogi - Powitanie słońcaPowitanie słońca to sekwencja płynnie występujących po sobie pozycji jogi, w której kładziemy nacisk na spokojny oddech, płynne ruchy, taki sam czas trwania w każdej asanie (pozycji). Ten układ ćwiczeń świetnie rozgrzewa ciało, rozciąga i wzmacnia kręgosłup oraz nogi, polepsza koncentrację i masuje brzuch. Idealnie nadaje się jako poranna rozgrzewka, którą można wykonać na macie, trawie, kocu, czy dywanie. Rodzajów powitań słońca jest bardzo wiele. Na dobrą sprawę każdy może stworzyć własny cykl ćwiczeń, oparty o wiedzę na temat hatha jogi. Przedstawiamy jedną z popularniejszych wersji powitania słońca. Stań prosto z rękoma ułożonymi wzdłuż ciała, z wdechem przenieś je w górę (nad barki) i delikatnie wygnij się do tyłu w odcinku lędźwiowym, z wydechem wykonaj skłon do przodu, umieść dłonie pod barkami (jeśli nie sięgasz do podłogi, ułóż ręce na goleniach). Następnie przenieś lewą stopę daleko do tyłu tak żeby pod prawym kolanem powstał kąt prosty, podpieraj się dłońmi umieszczonymi pod barkami; dalej – wycofaj prawą stopę do tyłu (rozstaw obie stopy na szerokość bioder) do pozycji deski (odpychaj się od dłoni ustawionymi pod barkami, zadbaj o proste plecy układające się wraz z nogami w linię deski). Kolejny etap polega na rozstawieniu kolan na szerokość bioder, połączeniu palców stóp i ułożeniu pośladków na piętach, a całego ciała na macie pomiędzy udami i daleko odłożonymi rękoma. Później przemieść ciało do leżenia na brzuchu, ustaw dłonie przy piersiach i odpychając się od nich unieś kręgosłup wyginając go do tyłu w lędźwiach. Dalej – przejdź na kolana i odpychając się od dłoni unieś wysoko pośladki oraz biodra, a stopy staraj się opuszczać w stronę podłogi (utrzymuj przy tym proste nogi). Przestaw teraz lewą stopę daleko do przodu, pomiędzy dłonie (tak żeby pod lewym kolanem zbudować kąt prosty), a prawą nogę zostaw w poprzednim ustawieniu. Potem dostaw prawą stopę do lewej, by zrobić skłon do przodu. Unieś ciało prostując kręgosłup i utrzymując napięte uda, podnieś ramiona i znów wygnij lędźwie do tyłu. Wróć do pozycji początkowej z rękoma ułożonymi wzdłuż ciała (możesz też połączyć dłonie na wysokości mostka). Powtórz ten zestaw trzy razy. Już jesteś rozgrzany, wzmocniony i gotowy na kolejny dobry dzień!