Przyczyny nadmiaru wody w organizmie

Objawem zatrzymania wody w organizmie są obrzęki. Przyczyną tego stanu mogą być wahania hormonalne, siedzący tryb życia, niewłaściwa dieta, niskie nawodnienie organizmu oraz stosowanie używek. Wraz z opuchlizną pojawia się złe samopoczucie i wzrost masy ciała. Używanie dużej ilości soli w pożywieniu, a także spożywanie produktów wysoko przetworzonych może być czynnikiem powodującym obrzęki. Zaburzenia w funkcjonowaniu tarczycy czy układu krążenia również mogą powodować opuchliznę nóg i rąk oraz twarzy.

Do pozbycia się obrzęków niezbędna jest odpowiednia dieta a także prawidłowe nawadnianie organizmu gdyż zbyt mała ilość wody powoduje gromadzenie wody w tkankach. Aby zmniejszyć ryzyko zatrzymania wody w organizmie niezbędne jest dostarczenie właściwej ilości potasu, który ma dobre działanie na gospodarkę wodną organizmu. Przede wszystkim należy ograniczyć ilość soli i cukru w diecie, co skutecznie zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie. Duże ich spożycie powoduje mniejszą zdolność ustroju w usuwaniu wody. Wskazane jest również unikanie alkoholu i dużej ilości mocnej kawy i herbaty. Używki bowiem działają odwadniająco na organizm.

W diecie zapobiegającej obrzękom powinny znaleźć się:

pomidory i przetwory pomidorowe, arbuz, czereśnie, truskawki, owoce cytrusowe, seler, ogórek, natka pietruszki, cebula, marchew oraz żurawina. Są to produkty bogate w potas i działające moczopędnie.

Wskazane są także:

jagody, brokuły i papryka czerwona. Są one bogate w rutynę i witaminę C, co pomaga uszczelnić naczynia krwionośne,

kasza jaglana i gryczana jako źródło krzemu,

ryby, groch, soczewica, soja i twaróg, czyli produkty bogate w białko,

woda mineralna o niskiej zawartości sodu,

zioła i przyprawy – bazylia, kminek, oregano, imbir, napar z pokrzywy i skrzypu polnego.

W diecie na obrzęki nie należy stosować przypraw ostrych, lecz łagodne z dodatkiem ziół.

 

A.S.