Szkodliwy wpływ oleju rzepakowego na nasz organizm

Olej rzepakowy stanowi nieodłączny element naszej codziennej diety, ponieważ większość z nas uznaje ten produkt, jako całkowicie bezpieczny dla zdrowia, jednak czy faktycznie tak właśnie jest? Pomimo tego, iż w obiegowej opinii spożycie oleju rzepakowego przynosi wiele korzyści naszemu organizmowi, to jednak najnowsze badania ukazują zupełnie coś innego. Dlaczego zatem nie powinniśmy sięgać po rafinowany olej rzepakowy? Aby się o tym przekonać, warto przeczytać poniższy artykuł.

Czym jest olej rzepakowy?

Olej rzepakowy to produkt, który pozyskiwany jest z niektórych odmian rzepaku. Od wielu wieków wykorzystywany jest jednak nie tylko jako dodatek do codziennie przygotowywanych potraw, ale również jako wielofunkcyjne, odnawialne paliwo. Uzyskuje się go w procesie prasowania ziaren rzepaku, przez co możemy rozpoznać go po lekko zielonym kolorze, małej przejrzystości i niewielkim osadzie gromadzącym się na dnie butelki. Niestety taki olej, poprzez swój wygląd, nie zachęca w ogóle do zakupu i spożycia, dlatego też poddaje się go procesowi rafinacji.

Rafinowany olej rzepakowy: jak powstaje?

Rafinacja to proces polegający na oczyszczeniu oleju wysoką temperaturą, wodą, a także chemikaliami. Oczywiście nie brzmi to zbyt dobrze, jednak zdecydowana większość z nas lubi kupować to, co jest przejrzyste i pozbawione na dnie osadu. Z tego też względu producenci nastawieni na maksymalizację swoich zysków wychodzą nam naprzeciw, wytwarzając produkt, który z wyglądu zachęca do zakupu, jednak pod względem zawartości substancji odżywczych nie powinien stanowić elementu naszej codziennej diety. Sam proces rafinacji wpływa niestety niekorzystnie na samą jakość produktu, usuwając z oleju rzepakowego to, co najcenniejsze, czyli białko, witaminy oraz minerały. Gdy olej zostanie poddany działaniu wysokiej temperatury oraz rozpuszczalników, usuwa się z niego wszelkie zanieczyszczenia, a także substancje śluzowe. Otrzymany w ten sposób produkt jest wprawdzie klarowny i przejrzysty, dzięki czemu z chęcią po niego sięgamy, jednak nie posiada on żadnych wartości odżywczych oraz smaku i zapachu, dlatego też dla naszego organizmu jest on całkowicie bezwartościowy. Taki produkt może być wprawdzie przechowywany na sklepowych i domowych półkach przez dosyć długi czas, jednak o jego dobroczynnym wpływie na nasz organizm możemy praktycznie zapomnieć. Rafinowany olej rzepakowy charakteryzuje się mocno zmienionym składem chemicznym, a zawarte w nim kwasy tłuszczowe z naturalnego izomeru zostają przekształcone na tzw. izomer trans, który doprowadza do powstawania w naszym organizmie wielu niekorzystnych reakcji.

Jak rafinowany olej rzepakowy wpływa na nasze zdrowie?

Niedawno przeprowadzone na zwierzętach badania potwierdziły, iż rafinowany olej rzepakowy może doprowadzić do zachwiania równowagi pomiędzy antyutleniaczami a wolnymi rodnikami (tzw. stres oksydacyjny). Podczas podgrzewania takiego oleju powstają niebezpieczne dla naszego zdrowia tłuszcz trans, które odpowiedzialne są za powstawanie różnego rodzaju stanów zapalnych, cukrzycy, chorób serca, a także za zwiększenie masy naszego ciała. Wykorzystywany podczas produkcji oleju rzepak bardzo często pochodzi z genetycznie modyfikowanych upraw, a poprzez jego spożycie może dojść do uszkodzenia naszej wątroby oraz nerek. Spożywanie rafinowanego oleju rzepakowego może ponadto doprowadzić do wystąpienia problemów z pamięcią oraz zdolnością uczenia się, zwiększając tym samym ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera. Biorąc to wszystko pod uwagę, powinniśmy bardzo dobrze zastanowić się nad tym, czy rafinowany olej rzepakowy powinien w dalszym ciągu znajdować się na liście naszych zakupów, gdyż jego spożycie nie przynosi tak naprawdę niczego dobrego dla naszego organizmu. W trosce o nasze zdrowie powinniśmy zatem całkowicie zrezygnować z jego spożycia, sięgając najlepiej po oliwę z oliwek, której spożycie wiąże się z wieloma korzyściami dla naszego organizmu. Z kolei, jeśli raz na jakiś czas najdzie nas ochota na spożycie czegoś smażonego (proces smażenia nie jest oczywiście dobry dla naszego zdrowia, jednak od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na spożycie smażonych potraw, pamiętając jednak o tym, aby nie smażyć w głębokim tłuszczu, a jedynie na niewielkiej ilości oleju) to, zamiast kupować rafinowany olej rzepakowy, powinniśmy raczej zainwestować w dobrej jakości olej kokosowy, który nie został poddany procesowi rafinacji. Jeśli chodzi natomiast o olej rzepakowy, to mówimy mu stanowcze nie!

K. P.