Radosław

Radosław

Witamina B2

Witamina B2

Witamina B2 - żródła

Witamina B2 to w zasadzie kompleks kilku substancji, ale dominującą rolę odgrywa ryboflawina. Odkrywcy ryboflawiny (O.H. Wartburg i H.A. Christian) ustalili, że pełni ona istotną funkcję w procesie utleniania i oddychania.

Witamina ta wspiera produkcję przeciwciał i chroni przed uszkodzeniami wolnorodnikowymi. Pomaga organizmowi przetwarzać węglowodany i białka oraz w przyswajaniu żelaza – podobnie jak witamina B6 i kwas foliowy. Wspiera przyswajanie żelaza i, wraz z kwasem foliowym, uczestniczy w tworzeniu krwinek czerwonych.

Ryboflawina nie jest magazynowana w organizmie, ale badania wskazują, że rozsądnie odżywiający się ludzie regularnie wydalają jej nadmiar. Suplementacja w przypadku ryboflawiny to rzecz dyskusyjna, bo witamina B6 jest bardzo rozpowszechniona w pożywieniu. Ryboflawina rozpada się pod wpływem promieni słonecznych, w środowisku kwaśnym, zasadowym oraz w obecności czynników utleniających. Na szczęście wysoka temperatura podczas gotowania nie szkodzi witaminie B2, ale za to jest ona wrażliwa na wypłukiwanie. Duże straty przynosi długie płukanie produktów, gotowanie bez przykrycia i wylewanie wywarów.

Witamina B2 – zwiększone zapotrzebowanie

Długotrwały stres jest czynnikiem wpływającym na zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2. Suplementację powinni rozważyć sportowcy, zwłaszcza dyscyplin siłowych. Stosowanie doustnej antykoncepcji jest również wskazaniem do dodatkowego podawania witaminy B2. Do grupy potrzebującej suplementacji należą osoby unikające nabiału i innych źródeł ryboflawiny, pacjenci poddawani dializowaniu, kobiety ciężarne cierpiące na nadczynność tarczycy, a także pacjenci biorący: ropromazynę, imipraminę, amitryptylinę i pochodne tych leków.

Witamina B2 – skutki niedoborów

Skutki niedoborów są trudne do zinterpretowania, bo są wspólne dla różnych dolegliwości. Mogą to być: zajady, zapalenie języka i warg, łuszcząca się skóra (szczególnie na płatkach nosa) będąca wynikiem zapalenia. Na skutek obniżenia przewodnictwa nerwowego możliwe są zaburzenia ze strony układu nerwowego – zawroty głowy, drżenie, bezsenność. Obniżona przyswajalność tłuszczów może też skutkować zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi.

Witamina B2 – najlepsze źródła

Najlepsze źródła witaminy B2 to: wątroba, nerki, mleko, jogurt, ser żółty, jaja, kiełki pszenne i pełne ziarna zbóż.


Radosław Lesz

Inne wpisy w tej kategorii

Recepta na zdrowie

2021-01-13

Recepta na zdrowie

Najczęstsze pytanie, które mi zadajecie brzmi: Panie doktorze, co robić, aby nie chorować?. Każda osoba o zdrowych zmysłach powinna zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiedź nie będzie jednoznacz [...]

Czytaj dalej

Witamina B12

2020-03-31

Witamina B12

Witamina B12 szczególnie popularna jest wśród sportowców. Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i znajduje się prawie wyłącznie w pokarmach odzwierzęcych.

Czytaj dalej

Selen

2020-03-31

Selen

Selen zapobiega: zapaleniu stawów, chorobie wieńcowej, marskości wątroby oraz nowotworom. Zawartość tego pierwiastka w pokarmie zależy od jego zawartości w glebie.

Czytaj dalej

Mangan

2020-03-31

Mangan

Zapobiega osteoporozie i chroni przed zapaleniem kości oraz stawów. Jest szczególnie istotny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Zawartość tego pierwiastka w naszej diecie zależy od zawartości w glebie.

Czytaj dalej

Witamina B6

2020-03-31

Witamina B6

Jest składnikiem wielu enzymów biorących udział w metabolizmie aminokwasów i tłuszczów. Jej niedobory prowadzą do wielu dolegliwości. Także tych, które dotyczą układu nerwowego.

Czytaj dalej

Cynk

2020-03-31

Cynk

Cynk jest niezbędny dla funkcjonowania około 200 enzymów – w tym enzymów biorących udział w przenoszeniu informacji genetycznej. Jego najlepszymi źródłami są owoce morza.

Czytaj dalej