B2 (ryboflawina)



To witamina, która jest niezbędna podczas wytwarzania kortyzolu, czyli hormonu, który jest przeciwzapalny. Chroni także przed cukrzycą oraz ma niezastąpiony pozytywny wpływ na narząd wzroku (zapobiega zaćmie). 



Funkcje:



1) Wchodzi w skład flawonoprotein i uczestniczy w:

– procesach oksydoredukcyjnych,

– przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów,

– wytwarzaniu energii w łańcuchu oddechowym,

– ochronie przed utlenieniem – przeciwutleniacz,

– procesach widzenia – zapobiega zaćmie,

– funkcjonowaniu błon śluzowych i skóry (z witaminą A),

– funkcjonowaniu układu nerwowego.

2) Katalizuje przemiany kwasów tłuszczowych, aminokwasów do ketokwasów, retinolu, wit. B6, kwasu foliowego do koenzymów.

3) Wpływa na gromadzenie żelaza w krwinkach.

4) Jest w mlekiem matki.



Źródła:



Wytwarzana przez florę jelitową. Jest też w mleku i przetworach mlecznych, mięsie, jajach, produktach zbożowych z pełnego ziarna, strączkach, makrelach. Bardzo pozytywne jest to, że witamina ta ma bardzo dużą odporność na wysokie temperatury – w związku z tym, nie ulega zniszczeniu na przykład podczas gotowania. Szczególnie duże zapotrzebowanie na tę witaminę jest podczas ciąży, karmienia piersią i intensywnego wzrostu.

Marzena Surmińska

Masz pytania lub własne doświadczenia? Opisz je w komentarzu!

Dodaj komentarz