Rzeżucha na lepsze zdrowie

Rzeżucha na lepsze zdrowie


Rzeżucha jest dość niepozorną rośliną, którą można uprawiać w ogrodzie czy też w doniczce. Warto mieć tę roślinę zawsze pod ręką, żeby dodać ją do przyrządzanej właśnie potrawy. Dlaczego? Ma ona wiele właściwości prozdrowotnych dzięki zawartym w niej składnikom. To prawdziwa bomba witaminowa. Chroni przed nowotworami, poprawia odporność, oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji, a także można z niej korzystać w pielęgnacji kosmetycznej.


Charakterystyka


Rzeżucha należy do rodziny kapustowatych i wyodrębnia się ok. 200 gatunków tej rośliny. Ma azjatyckie pochodzenie. Można ją spotkać na łąkach, jak i w obszarze leśnym. Odmiana uprawna to pieprzyca siewna określana popularnie jako „rzeżucha ogrodowa“ czy też „rzeżucha siewna“. Traktowana jest jak warzywo i wykorzystywana w kuchni jako dodatek do: sałatek, sosów, surówek, zup, a także na kanapki. To również roślina tradycyjnie wykorzystywana w okresie Świąt Wielkanocnych.  


Wartości odżywcze


Rzeżucha przede wszystkim jest bogatym źródłem witaminy C. Roślina ma także w składzie również witaminy: A, B, K oraz niacynę. Swoje zdrowotne właściwości zawdzięcza też minerałom. Zawiera: żelazo, magnez, chrom, jod, wapń, a także mangan. Ze związków chemicznych występujących w rzeżusze warto wymienić karetonoidy: zeaksantynę i luteinę. W swoim składzie ma także kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6.


Na wzmocnienie


Systematyczne spożywanie rzeżuchy ma duży wpływ na podniesienie odporności. Warto ją jeść w okresie osłabienia. Pozwala na regenerację po wysiłku fizycznym czy też aktywności ruchowej. Dodaje sił i energii przy zmęczeniu. Zatem istotne jest, żeby była w menu sportowców, osób ciężko pracujących fizycznie, a także kobiet w ciąży. Bardzo dobrze wzmacnia też młode, rozwijające się organizmy dzieci i młodzieży. Swoje właściwości zapewniające siły witalne rzeżucha zawdzięcza wspomnianym wyżej: witaminie C oraz żelazu.


Na mocne kości


Rzeżucha w swoim składzie ma sporą ilość wapnia. To dodatkowy atut, żeby w posiłkach podawać ją dzieciom, co pozwoli na prawidłowy rozwój kości. Również osoby cierpiące na osteoporozę powinny po nią sięgać. Jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy nie tolerują produktów mlecznych, a chcą dostarczać wapń do organizmu.


Na poprawę funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego


Spożywanie rzeżuchy zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy. Poprawia też stan ścianek naczyń krwionośnych, sprawiając że są mniej narażone na pęknięcia. Obniża też ciśnienie tętnicze krwi i ma duży wpływ na jej szybsze krzepnięcie, co pozwala na lepsze gojenie się ran. Mniejsze jest także ryzyko występowania krwawienia np. z dziąseł. Minerały występujące w tej roślinie – np. takie jak potas – mają wpływ na  prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Dzięki temu obniża się prawdopodobieństwo wystąpienia zawałów serca czy też udaru mózgu.   


Hamowanie procesów starzenia


Ze względu na swój skład rzeżucha skutecznie wpływa na poprawę funkcjonowania tkanek i narządów organizmu człowieka. Dzięki niej skóra ma lepszy wygląd, a także poprawia się jakość cery i powstaje znikoma ilość zmarszczek. Włosy są bardziej lśniące i niełamliwe. Rzeżucha jako prawdziwa, bomba witaminowa zapewnia lepsze funkcjonowanie serca, wątroby oraz płuc. To efekt wytwarzania kolagenu, który utrzymuje ciało w dobrej formie, nawet w podeszłym wieku.  


Inne zdrowotne właściwości rzeżuchy

– Ochrona przed nowotworami dzięki występowaniu w składzie rzeżuchy przeciwutleniaczy.
– Oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji.
– Pomaga w efektywniejsze pracy jelit.
– Wykazuje działanie przeczyszczające.
– Obniża cukier we krwi.
– Pozwala na lepszą pracę trzustki.
– Dobrze sprawdza się w przypadku anemii i osłabienia.  
– Pomaga wzmóc apetyt i poprawia przemianę materii.  
– Sok z rzeżuchy skutecznie działa w przypadku stanów zapalnych skóry.
– Wykazuje się właściwościami dezynfekującymi narządy wewnętrzne organizmu.
– Doskonale sprawdza się na problemy z oddawaniem moczu takie jak pieczenie i bolesność.    


Jak hodować rzeżuchę w domu?


Rzeżuchę można uprawiać, sadząc ją na wacie znajdującej się na płaskim naczyniu. Roślina nie może mieć jednak zbyt dużej wilgoci. Już po kilku dniach delikatnego podlewania powinna zakwitnąć na tyle, żeby nadawała się do spożycia.  


Ciekawostki


– Sok z rzeżuchy można stosować na włosy, stymulując wzrost ich cebulek.
– Rzeżucha wpływa na właściwy stan jodu w organizmie.  
– Osoby, które mają wrzody, mogą odczuwać dolegliwości po jej spożyciu.
– Rzeżucha wykazuje właściwości moczopędne.  

 

Opracował Jarosław Cieśla
 


Inne wpisy w tej kategorii

Podwyższony kwas moczowy we krwi – o czym świadczy i jak go obniżyć?

2024-07-18

Podwyższony kwas moczowy we krwi – o czym świadczy i jak go obniżyć?

Podwyższony kwas moczowy we krwi – o czym świadczy, do czego prowadzi i jak go obniżyć? Sprawdzamy.

Czytaj dalej

Dieta paleolityczna i protokół autoimmunologiczny

2024-07-10

Dieta paleolityczna i protokół autoimmunologiczny

Dieta paleo, znana jest także jako dieta: paleolityczna, łowiecko-zbieracka lub z epoki kamiennej. To model żywieniowy wzorowany na diecie naszych przodków z epoki paleolitu. Sprawdź jak działa.

Czytaj dalej

Dłoń i paznokcie wskaźnikiem zdrowia

2024-07-09

Dłoń i paznokcie wskaźnikiem zdrowia

Wielkość, kształt, kontur i powierzchnia paznokci dają informację zarówno o przeważającym prakriti (konstytucja psychosomatyczna), jak i aktualnym stanie zdrowia organizmu. Sprawdź swoje zdrowie.

Czytaj dalej

Spirulina i chlorella – prozdrowotne algi?

2024-07-04

Spirulina i chlorella – prozdrowotne algi?

Spirulina i chlorella to zielononiebieskie algi, które najczęściej możemy kupić w postaci proszku lub kapsułek. Czy mają one silne właściwości prozdrowotne, czy raczej stoi za nimi dobry marketin [...]

Czytaj dalej

Rzuć na stałe palenie papierosów

2024-07-03

Rzuć na stałe palenie papierosów

Podpowiadamy jak skutecznie rzucić palenie. Jak nie wracać do nałogu. Jak być zdrowym. Wyjaśniamy dlaczego niektórym łatwiej jest rzucić palenie, podczas gdy inni mają z tym problem. Sprawdź już teraz

Czytaj dalej

Aktywności i ćwiczenia ruchowe na poprawę krążenia

2024-06-25

Aktywności i ćwiczenia ruchowe na poprawę krążenia

Przy kłopotach z krążeniem oprócz zastosowania odpowiedniego leczenia zaleca się również systematyczne uprawianie aktywności ruchowych, żebyśmy sami mogli sobie pomóc. Sprawdź jak ćwiczyć!

Czytaj dalej