Radosław

Radosław

Witamina PP (B3, niacyna)

Witamina PP (B3, niacyna)

Witamina PP (B3, niacyna)

Już w 1914 r. Kazimierz Flunk łączył występowanie pelagry z niedoborem jednej z witamin. Pelagra była częsta w społecznościach żywiących się prawie wyłącznie kukurydzą. Problem dotyczył Azji i południowej części Stanów Zjednoczonych. Dopiero w latach 30. XX w. odkryto strukturę i funkcję witaminy PP.


Witamina PP łatwo wchłania się z przewodu pokarmowego i wydalana jest z moczem. Odgrywa ważną rolę w metabolizmie tłuszczów i cukrów. Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. W dużych dawkach stosowana jest wspomagająco w leczeniu chorób wieńcowych. Witamina PP (B3) wspomaga także enzymy biorące udział w procesach oddychania tkankowego. Obniża ciśnienie krwi, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i poprawia perystaltykę jelit. Jest niezbędna do utrzymania właściwego stanu skóry, wspiera pracę mięśni i funkcjonowanie układu nerwowego.

Zrównoważona suplementacja dla osób z niedoborami witaminy PP powinna mieścić się w granicy 10-15 mg na dobę. Niacyna jest bardzo odporna na wszelkie sposoby przetwarzania.

Witamina PP (B3) – zwiększone zapotrzebowanie

Suplementacja witaminą PP wskazana jest w przypadku sportowców i osób ciężko pracujących fizycznie. Ludzie poddani długotrwałemu stresowi, chorzy na cukrzycę, cierpiący na podwyższony poziom cholesterolu, chorujący na nadczynność tarczycy i inne choroby wyniszczające organizm wymagają zwiększonej podaży witaminy PP (B3).

Witamina PP (B3) – skutki niedoborów

Pierwsze objawy niedoboru witaminy PP (B3) to wrażliwość skóry na promienie słoneczne, bóle głowy i zmęczenie. Długotrwały niedobór niacyny prowadzi do pelagry. Chorobę charakteryzują trzy główne objawy: zapalenie skóry, biegunka i otępienie. Dochodzi do zaburzeń pracy wątroby oraz systemu nerwowego. W krajach cywilizowanych dotyka nałogowych alkoholików, chorych na marskość wątroby i osoby cierpiące na ostre biegunki.

Witamina PP (B3) – najlepsze źródła

Najlepsze źródła witaminy PP to: wątroba, nerki, mięso, ryby, drożdże piwne, orzeszki ziemne, wyroby z pełnoziarnistej mąki pszennej, nasiona roślin strączkowych, cielęcina, indyk. Spośród owoców warto wymienić awokado, figi, daktyle i śliwki.


Radosław Lesz

Inne wpisy w tej kategorii

Recepta na zdrowie

2021-01-13

Recepta na zdrowie

Najczęstsze pytanie, które mi zadajecie brzmi: Panie doktorze, co robić, aby nie chorować?. Każda osoba o zdrowych zmysłach powinna zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiedź nie będzie jednoznacz [...]

Czytaj dalej

Witamina B12

2020-03-31

Witamina B12

Witamina B12 szczególnie popularna jest wśród sportowców. Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i znajduje się prawie wyłącznie w pokarmach odzwierzęcych.

Czytaj dalej

Selen

2020-03-31

Selen

Selen zapobiega: zapaleniu stawów, chorobie wieńcowej, marskości wątroby oraz nowotworom. Zawartość tego pierwiastka w pokarmie zależy od jego zawartości w glebie.

Czytaj dalej

Mangan

2020-03-31

Mangan

Zapobiega osteoporozie i chroni przed zapaleniem kości oraz stawów. Jest szczególnie istotny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Zawartość tego pierwiastka w naszej diecie zależy od zawartości w glebie.

Czytaj dalej

Witamina B6

2020-03-31

Witamina B6

Jest składnikiem wielu enzymów biorących udział w metabolizmie aminokwasów i tłuszczów. Jej niedobory prowadzą do wielu dolegliwości. Także tych, które dotyczą układu nerwowego.

Czytaj dalej

Cynk

2020-03-31

Cynk

Cynk jest niezbędny dla funkcjonowania około 200 enzymów – w tym enzymów biorących udział w przenoszeniu informacji genetycznej. Jego najlepszymi źródłami są owoce morza.

Czytaj dalej