Burak - powszechny, a niedoceniany

Burak - powszechny, a niedoceniany

Burak jest bardzo popularnym warzywem często goszczącym na stołach. Należy do rodziny szarłatowatych i jest uprawiany w Europie, Afryce oraz Azji. Istnieje 12 gatunków tej rośliny. 

Burak, a zwłaszcza wyrabiane z niego: soki, kiszonki i zakwasy uznawane są od dawna za źródło zdrowia. Polecane są też sportowcom jako skuteczne środki wzmacniające wydolność i poprawiające wytrzymałość. Swoje walory warzywo to zawdzięcza takim składnikom jak: witamina A, z grupy B (w tym kwas foliowy), C, E oraz K. Zawiera też wiele cennych minerałów jak chociażby: żelazo, cynk, magnez, potas, a także fosfor. W składzie buraka są również antyoksydanty, błonnik, a także flawonoidy. 

Działanie antynowotworowe

Antyoksydanty wchodzące w skład buraka bardzo skutecznie niwelują szkodliwość wolnych rodników. Dzięki temu hamują rozwój chorób nowotworowych. Spożywanie tego warzywa zaleca się również pacjentom zmagającym się z rakiem i poddanym leczeniu np. w przypadku osób z białaczką.  

Inne związki organiczne występujące w buraku – takie jak barwniki – wykazują działania oczyszczające organizm ze szkodliwych substancji. To również przyczynia się do zabezpieczenia przed rakiem. 

Na odporność

Spożywanie buraka wpływa na poprawę odporności dzięki występującym w warzywie minerałom i witaminom. Stanowią one skuteczną ochronę przed przeziębieniem, wirusami i infekcjami. Nawet w przypadku zachorowania jedzenie tego warzywa może wpłynąć na skrócenie czasu potrzebnego do wyzdrowienia oraz złagodzić objawy choroby. Sok z buraka lub jego suplement wpływa na efektywniejszą regenerację organizmu i szybsze przywrócenie sił.    

Na układ krwionośny

Burak powoduje zwiększenie ilości krwi w organizmie. Wzmacnia też funkcjonowanie układu krwionośnego. Z tego względu powinien być spożywany jako środek zapobiegający anemii oraz przy jej leczeniu. Wpływa na poprawę krążenia, dzięki czemu dotleniane są wszystkie tkanki organizmu – w tym mózg. Poza tym skutecznie obniża ciśnienie krwi.

Dla aktywnych

Wielu sportowców na poziomie profesjonalnym, jak i amatorskim, sięga po produkty na bazie buraka. Składniki, które zawiera to warzywo, powodują, że tlen jest lepiej przyswajalny przez tkanki organizmu. Dotlenione mięśnie i układ krwionośny skutkują większymi możliwościami wysiłkowymi. Mięśnie lepiej funkcjonują i szybciej się regenerują. Dzięki regularnemu spożywaniu buraka wytrzymałość oraz sprawność są na wyższym poziomie. 

Inne właściwości buraków

  • Wpływ na lepszą pamięć.
  • Hamują rozwój chorób serca.
  • Wpływają na regulowanie poziomu cholesterolu.  
  • Pomagają na nadciśnienie. 
  • Są zalecane do spożycia dzieciom i młodzieży dla prawidłowego rozwoju ich organizmów.
  • Działanie oczyszczające organizm z toksyn. 
  • Skutecznie pomagają kobietom w minimalizowaniu dolegliwości związanych z okresem menopauzy.
  • Sprawdzają się jako afrodyzjak.
  • Hamują rozwój wielu chorób w tym np. miażdżycy.
  • Dodają energii, przywracają witalność, dlatego powinny je spożywać osoby pracujące fizycznie oraz narażone na stres.
  • Powodują przyspieszenie przemiany materii. 
  • Wykazują działanie przeciwkaszlowe.
  • Są pomocne w zrzuceniu zbędnych kilogramów – dzięki błonnikowi, który powoduje uczucie sytości.     

Inne wpisy w tej kategorii

Tłuszcze trans – czym są i jak wpływają na nasze zdrowie

2024-02-09

Tłuszcze trans – czym są i jak wpływają na nasze zdrowie

Tłuszcze trans od lat wzbudzają kontrowersje, a badania naukowe potwierdzają ich negatywny wpływ na zdrowie. W związku z tym ważne jest, abyśmy mieli świadomość ich obecności w produktach, które jemy.

Czytaj dalej

Dieta ketogeniczna - w jakich przypadkach znajduje szczególne zastosowanie?

2024-01-30

Dieta ketogeniczna - w jakich przypadkach znajduje szczególne zastosowanie?

W ostatnich latach dieta ketogeniczna, stała się bardzo popularnym sposobem na odchudzanie oraz na terapię różnych schorzeń. Jednak nie w każdym przypadku jest ona skuteczna. Wyjaśniamy dlaczego.

Czytaj dalej

Nadwaga i otyłość ważną przyczyną powstawania nowotworów. Jak schudnąć?

2024-02-06

Nadwaga i otyłość ważną przyczyną powstawania nowotworów. Jak schudnąć?

W jaki sposób nadmierna ilość tkanki tłuszczowej może prowadzić do rozwoju nowotworu u człowieka? Jak poradzić sobie z nadwagą oraz otyłością?

Czytaj dalej

Przechowywanie warzyw i owoców. Sprawdź czy robisz to dobrze

2024-01-23

Przechowywanie warzyw i owoców. Sprawdź czy robisz to dobrze

W tym artykule podpowiadamy jak należy przechowywać warzywa i owoce. Czy lodówka to faktycznie dobre rozwiązanie? Zobacz jakie warzywa lubią chłód a jakie nie przepadają za zimnem.

Czytaj dalej

Kompleks ziołowy Carska w profilaktyce zdrowia

2024-01-18

Kompleks ziołowy Carska w profilaktyce zdrowia

Obecnie dużo się mówi o jakości soków żołądkowych, mało jednak wskazuje się na ich ilości, jakie organizm powinien produkować. W ciągu dnia człowiek powinien wytwarzać 10–12 litrów soków żołądkow [...]

Czytaj dalej