Jest 18 produktów.

Pokazano 1-18 z 18 pozycji
Pokazano 1-18 z 18 pozycji

Kiszonki z warzyw

Kiszonki z warzyw znane są od dziesięcioleci, jako niezastąpione źródło witamin, minerałów oraz korzystnych bakterii, które zasiedlając nasz układ pokarmowy, wzmacniają go. Regularne spożywanie takich przetworów, jak kiszona kapusta korzystnie wpływa na odporność. Z kolei kiszonki wielowarzywne działają wielokierunkowo – wzmacniają organizm, wspierają w regeneracji i pomagają w zwalczaniu chorób układu trawiennego oraz nowotworów. Poznaj nasze kiszonki z warzyw i ciesz się dobrym zdrowiem przez cały rok.

Jak powstają kiszonki z warzyw?

Kiszenie to jeden z najpopularniejszych sposobów konserwacji żywności. Polega na poddaniu warzyw lub owoców działaniu bakterii mlekowych, które rozkładają zawarte w nich cukry. Wytworzony w toku procesu kwas mlekowy hamuje proces gnicia, dlatego kiszonki wielowarzywne można składować w szczelnie zamkniętych słoikach lub opakowaniach przez wiele miesięcy.

W sklepach ze zdrową żywnością znajdziesz różnego rodzaju kiszonki z warzyw i owoców. Do najpopularniejszych należą:

  • ogórki gruntowe,
  • kapusta biała lub czerwona,
  • papryka.

Do nieco mniej popularnych należy seler, brukselka, a nawet…cytryna. Takie produkty jak kiszona kapusta czy buraki można przygotować samodzielnie, ale jest to proces długotrwały i wymaga nieco wprawy. Dlatego wiele osób decyduje się na zakup gotowych mieszanek w sklepie – to wygodne i tanie rozwiązanie.

Jak działają kiszonki wielowarzywne?

Kiszona kapusta i inne warzywa poddane tej metodzie obróbki pomagają utrzymać prawidłową masę ciała. Cechują się bardzo niską gęstością energetyczną, a jednocześnie szybko powodują uczucie „wypełnienia” żołądka i sycą głód. Dlatego to jeden z popularnych dodatków we wszystkich dietach odchudzających. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że kiszonki z warzyw skutecznie przyspieszają pasaż jelitowy i wspomagają regulację cyklu wypróżniania.

Kiszonki wielowarzywne to jeden z najlepszych sposobów na poprawę funkcjonowania układu trawiennego. Kiszone warzywa i owoce zawierają znaczne ilości zdrowej mikroflory, która zasiedla nasz system pokarmowy. Korzystne szczepy bakterii łagodzą objawy stanów zapalnych nabłonka wyściełającego przewód pokarmowy i wspiera walkę z salmonellą, helikobakterą i innymi dolegliwościami, które silnie podrażniają żołądek lub jelita.

Kiszona kapusta jest łatwo przyswajalna i mogą ją jeść osoby w różnym wieku. Wstępne rozłożenie związków chemicznych przez bakterie beztlenowe ułatwia przyswojenie zawartych w niej składniki odżywczych. Kiszonki to atrakcyjna alternatywa dla surowych warzyw, więc docenią je przede wszystkim dzieci, jako odmiana dla zwykłych pokarmów pochodzenia roślinnego.

Kiszonki wielowarzywne stanowią potężny zastrzyk witaminy C, która wzmacnia strukturę naczyń krwionośnych i mobilizuje układ odpornościowy. Regularne spożywanie produktów poddanych fermentacji poprawia odporność organizmu i zmniejsza częstotliwość zapadalności na przeziębienia w okresie zimowym oraz okresach przejściowych. To także bogate źródło innych witamin jak A oraz E (działających jako silne aktyoksydanty) oraz B2 i PP. Obie witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, biorą udział w syntezie kluczowych hormonów i usprawniają regenerację organizmu po uszkodzeniu tkanek.

Jakie bakterie znajdują się w kiszonkach?

Badania naukowe potwierdzają, że w kiszonych produktach występuje wysokie stężenie bakterii kwasu mlekowego. Są to przede wszystkim:

  • lactobacillus,
  • pediococcus,
  • lactococcus,
  • enterococcus,
  • streptococcus.

Ich obecność jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania metabolizmu.

Kiszonki wielowarzywne dla wegan i wegetarian

Dzięki poddaniu warzyw lub owoców działaniu bakterii mlekowych zawarte w nich żelazo przyswaja się dużo lepiej niż to pochodzące z surowej odmiany pokarmu. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które nie spożywają mięsa. Znajdujące się w produktach typu roślinnego żelazo niehemowe przyswaja się niestety w bardzo niewielkim stopniu – zaledwie od 2 do 20% (dla porównania żelazo hemowe znajdujące się w mięsie absorbujemy nawet w 35%) Jak temu zaradzić?

Obecność dużej ilości witaminy C sprawia, że przyswajalność żelaza roślinnego znacząco rośnie. Dlatego obecność kiszonek w posiłkach pomaga odzyskać z roślinnych składników więcej dobroczynnych składników.

Kiszona kapusta w diecie sportowców

Osoby aktywne fizycznie w szczególności docenią regularne spożywanie kiszonek. Poza zawartych w nich pokładach witaminy C kiszona kapusta i inne podobne produkty wyróżniają się wysoką zawartością acetylocholiny. To naturalny neuroprzekaźnik, który pozytywnie wpływa na koncentrację i zapamiętywanie, a także wspiera wykorzystanie potencjały mięśni podczas wysiłku fizycznego. Acetylocholina jest znana także z tego, że skutecznie reguluje ciśnienie krwi.

Warto także pamiętać o bakteriach zasiedlających przewód pokarmowych – w im lepszej kondycji są jelita sportowca, tym więcej makro- i mikroskładników jest on w stanie zaabsorbować. W rezultacie precyzyjne ułożone diety i wyliczona kaloryczność posiłków będą przynosiły lepsze efekty.

Czy kiszonki z warzyw to zawsze dobry wybór?

Pomimo ogromnej ilości walorów, jakie przypisuje się kiszonkom, na ich spożycie powinny uważać osoby borykające się z częstymi alergiami i nietolerancją histaminy. W toku fermentacji wydziela się jej całkiem sporo.

Jeżeli po spożyciu większej ilość kiszonek dostrzegasz u siebie takie objawy, jak wysypki skórne, nieregularna praca serca, swędzenie lub łzawienie, może to znaczyć, że lepiej sprawdzi się unikanie kiszonych produktów lub podzielenie ich na kilka małych porcji, które nie wywołają reakcji zapalnej organizmu. W razie nawracających objawów skonsultuj swoje wątpliwości z lekarzem.

Na spożycie dużej ilości kiszonek powinny uważać także pacjenci chorzy na zespół jelita drażliwego. Wysoka zawartość błonnika może powodować ostre biegunki, a w konsekwencji, nawet odwodnienie. Również tutaj często remedium okazuje się podzielenie jednej dużej porcji na kilka mniejszych.

Kiszonki to prawdziwe źródło zdrowia, które sprawdzi się w przypadku większości osób. Ich spożywanie chroni przed chorobami i reguluje działanie organizmu. Jest także idealnym rozwiązaniem dla osób unikających mięsa, a także tych, które nie tolerują obecności laktozy w organizmie (i nie mogą dostarczać mikrobioty np. z kefiru).

Sprawdź ofertę naszego sklepu i odkryj najwyższej jakości kiszonki wielowarzywne oraz pojedyncze produkty. Żyj zdrowiej i dłużej dzięki naturalnemu odżywianiu.

Promocja -20% w Zdrowie bez leków