Domowe sposoby na wzmocnienie organizmu przed zimą

Domowe sposoby na wzmocnienie organizmu przed zimą

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy nietrudno o przeziębienie, katar i infekcje wirusowe. Spada wtedy odporność i organizm narażony jest na choroby, które mogą na długo przykuć nas do łóżka. Coraz niższa temperatura i zmienna pogoda nie zachęcają do wyjścia z ciepłego pomieszczenia. Nie powinniśmy się jednak zamykać w czterech ścianach, tylko znaleźć sposoby na to, żeby się wzmocnić, a później cieszyć urokami jesieni i zimy.

Hartowanie ciała

Dobrym sposobem na wzmacnianie odporności jest poddawanie naszego ciała działaniu wody o różnej temperaturze. Najpierw przez 2 minuty polewamy się ciepłym strumieniem, a następnie bierzemy zimny prysznic przez 20 sekund. Wodą polewamy całe ciało. Wykonujemy 3–4 takie serie. Sesję powinniśmy zakończyć strumieniem wody o letniej temperaturze. Kąpiele naprzemienne poprawią krążenie, wpłyną na pozbycie się toksyn z organizmu, wzmocnią odporność i doskonale przygotują do morsowania.

Wywary bogate w cenne substancje odżywcze i ich wpływ na wzmocnienie organizmu

Gdy tylko zaczyna się robić chłodniej, warto już rano po przebudzeniu wypić napój, który doda sił i podniesie poziom energii. Świetnie sprawdzą się herbatki ziołowe z cytryną i miodem (zamiast cukru, zwłaszcza białego). Dodawajmy do nich imbir, który zwalcza bakterie i wirusy, zabezpieczając przed stanami zapalnymi. Mogą być też maliny oraz suszone liście tych roślin wykazujące działanie przeciwbakteryjne i przeciwbiegunkowe. Na podniesienie odporności skuteczne są też wywary ziołowe z czystka, jeżówki purpurowej, żeń-szenia, kurkumy, a także z kwiatów czarnego bzu. Mogą być też mieszanki z kilku ziół.

Przepis na wzmacniający napój

Należy obrać ze skórki i pokroić w plasterki ok. 2-centymetrowy kawałek korzenia imbiru. Jedną cytrynę też kroimy w plasterki, które następnie dzielimy na cztery części. Wstawiamy wodę, a po jej zagotowaniu czekamy 5 minut i zalewamy kubek, w którym znajduje się imbir i cytryna. Przykrywamy całość np. talerzykiem, żeby napój dobrze się zaparzył. Gdy ostygnie, dodajemy dwie łyżki miodu i trzy łyżki soku z malin. Całość mieszamy łyżką i ugniatamy cytrynę, żeby wydobyć z niej sok. Warto wypijać 2–3 kubki dziennie takiego eliksiru.

Kiszonki na zdrowszy organizm

Domowym i prostym sposobem na wzmocnienie odporności przed okresem wzmożonych ataków wirusów jest spożywanie kiszonek. Te naturalne probiotyki mają zbawienny wpływ na układ trawienny. Zabezpieczają przed rozstrojem żołądka i biegunkami. Chronią też organizm przed chorobami i rozwojem infekcji. Zawierają cenne antyoksydanty, czyli witaminy A, C i E, a także takie pierwiastki jak: żelazo, potas, wapń czy magnez.

Kisić można wiele warzyw. Oprócz najpopularniejszych ogórków i kapusty białej warto też wytwarzać kiszonki z buraków, marchwi, kalafiora, cebuli, czosnku, papryki czy też kapusty pekińskiej.

Oto przepis na kiszonkę z czosnku, czyli rośliny określanej jako naturalny antybiotyk:

Najpierw należy osolić wodę – na 1 litr cieczy wsypać 1,5 łyżki stołowej soli. Sami zdecydujmy, ile takiej zalewy nam potrzeba.

Do słoika, w którym będziemy tworzyć kiszonkę, wkładamy 10 główek oczyszczonego młodego czosnku, następnie pokrojony w plasterki chrzan, jedną marchewkę, a także całe kwiatostany (baldachy) kopru. Ten ostatni składnik może być suszony.

Na całość wsypujemy jedną łyżeczkę gorczycy i wszystko zalewamy wodą z solą.

Wierzch słoika przykrywamy gazą lub bawełnianą szmatką i okręcamy gumką, a następnie odstawiamy go na 7 lub 14 dni.

Po tygodniu sprawdzamy, czy kiszonka jest gotowa. Jeśli tak, to warto przełożyć czosnek do mniejszych słoików, a zalewę rozcieńczoną zimną wodą zagotować i następnie zalać nią słoiki z czosnkiem, które po zakręceniu należy trzymać w chłodnym miejscu.

Systematyczna aktywność fizyczna

Ruch powoduje, że poprawia się krążenie, dzięki czemu wszelkie składniki odżywcze dostarczane do organizmu łatwiej i efektywniej zostają przetransportowane do tkanek. To powoduje, że narządy wewnętrzne lepiej funkcjonują, a mechanizmy obronne działają skuteczniej. Warto zatem codziennie spacerować, wykonując ok. 10 tys. kroków i co najmniej 3–4 razy w tygodniu uprawiać aktywności fizyczne o umiarkowanej intensywności. Można do nich zaliczyć: jazdę na rowerze, pływanie, jogging, a także wzmacnianie mięśni ćwiczeniami siłowymi. Dobrym pomysłem będzie 10-minutowa poranna gimnastyka.

Ważne dla zdrowia

Okres jesienno-zimowy jest szczególny dla naszego organizmu, więc powinniśmy zmienić swoje nawyki, żeby lepiej przygotować się na niższą temperaturę i zmienną pogodę. Warto więc:

  • zadbać o relaks, odpoczynek i rozładowanie napięć po ciężkim dniu – świetnie w tym kontekście sprawdzą się sesje medytacji i autohipnoza, a także czytanie książki i inne rozrywki;
  • zrezygnować z palenia wyrobów tytoniowych, ponieważ jest to używka, która prowadzi do wielu chorób, w tym nowotworowych;
  • zrezygnować lub przynajmniej znacznie ograniczyć picie napojów alkoholowych zawierających toksyczne związki osłabiające układ immunologiczny;
  • codziennie pić wodę (kobiety ponad 2 litry, a mężczyźni ok. 3 litrów), bo jest to zbawienny płyn dla naszego organizmu – wspomaga procesy życiowe i zabezpiecza przed osłabieniem;
  • pić rozgrzewające ciepłe napoje;
  • suplementować się witaminą D, zwłaszcza wtedy, gdy nasza skóra ma coraz mniej kontaktu z promieniami słonecznymi;
  • po wysiłku fizycznym, a także umysłowym zadbać o regenerację ciała i odpoczynek – nie kładźmy się późno spać, a na sen przeznaczajmy 7–9 godzin;
  • jeść ciepłe posiłki, a zwłaszcza rozgrzewające zupy z dodatkiem przypraw, które hamują rozwój infekcji wirusowych;
  • wietrzyć mieszkanie i dopilnować odpowiedniego nawilżenia pomieszczeń, zwłaszcza tego, w którym śpimy, ponieważ suche powietrze negatywnie wpływa na śluzówkę gardła, podrażnia ją, co może doprowadzić do infekcji;
  • wychodząc z domu, zakładać czapkę, gdy tylko zacznie robić się chłodniej i wietrznie.

Bibliografia:
1. Pyszności.pl, Świetny dodatek do grilla, zup, kanapek i sosów. Wystarczy ukisić popularne warzywo, https://pysznosci.pl/kiszony-czosnek-przepis-zastosowanie/.
2. www.emc-sa.pl, Jak zwiększyć odporność na jesień? Skuteczne sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego, https://www.emc-sa.pl/dla-pacjentow/blog/jak-zwiekszyc-odpornosc-na-jesien-skuteczne-sposoby-na-wzmocnienie-ukladu-immunologicznego.
3. M. Olczak, Jak zwalczać infekcje bez antybiotyków i wzmocnić organizm?, Wydawnictwo Poraj, 2012.

Inne wpisy w tej kategorii

Walory zdrowotne topinamburu

2024-06-12

Walory zdrowotne topinamburu

Jedną z mało popularnych roślin, jeśli chodzi o znajomość właściwości zdrowotnych, której warto przyjrzeć się bliżej jest topinambur, czyli inaczej słonecznik bulwiasty. Sprawdź, co kryje w sobie.

Czytaj dalej

Diagnoza z twarzy

2024-06-05

Diagnoza z twarzy

W ajurwedzie obraz całego człowieka daje niesamowite możliwości diagnostyczne. Sprawdzamy jakie sekrety kryje nasza twarz.

Czytaj dalej

Wartości odżywcze warzyw i owoców w zależności od koloru

2024-06-04

Wartości odżywcze warzyw i owoców w zależności od koloru

Rośliny poszczególnych grup kolorystycznych różnią się zawartością składników odżywczych oraz związków fitochemicznych. Kolor informuje nas też o zawartości pewnych składników leczniczych. Sprawdź.

Czytaj dalej

Techniki samouzdrawiania przy przewlekłym stresie

2024-05-28

Techniki samouzdrawiania przy przewlekłym stresie

Stres przewlekły wydaje się być już pewną stałą cechą współczesnych cywilizacji. Czy możemy się jeszcze przed nim ustrzec? Czy istnieje możliwość pozbycia się stresorów z naszego życia?

Czytaj dalej

Jelita – nasz drugi mózg

2024-05-22

Jelita – nasz drugi mózg

Jelita nazywane są naszym „drugim mózgiem”. Gdy niedomagają, odbija się to negatywnie na całym organizmie. Sprawdź jak.

Czytaj dalej