Radosław

Radosław

Jod

Jod

Jod - najlepsze źródła

W organizmie znajduje się 20–30 mg jodu, w tym większość w tarczycy, a śladowe ilości także we krwi i tkankach. Jod jest składnikiem dwóch hormonów tarczycy odpowiadających za wiele procesów przemiany materii: trójjodotyroniny i tyroksyny. Biorą one między innymi udział w syntezie białek, przyspieszają spalanie glukozy oraz pobudzają do działania wiele enzymów.

Jod przede wszystkim znany jest z tego, że ma działanie odkażające. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi 150 µg dla dzieci i dorosłych. Za dawkę toksyczną uznaje się 1 mg jodu dziennie.


Tarczyca potrzebuje jodu do produkcji hormonów, a gdy go brakuje – powiększa się. Kiedyś wole wywołane niedoborami tarczycy było częstą dolegliwością. Dziś dotyczy głównie osób zamieszkujących rejony, szczególnie górskie, o niskiej zawartości jodu w wodzie. Pierwiastek występuje głównie w wodach mórz, oceanów, w organizmach żywych i w niewielkich ilościach w glebie.

W przypadku wybuchu jądrowego powstaje chmura, której składnikiem jest jod. Jeśli organizm cierpi na niedobory tego pierwiastka, to absorbowany jest jod radioaktywny z tej właśnie chmury. A to częsty powód powstawania nowotworów.

Jod – zwiększone zapotrzebowanie

Zwiększone zapotrzebowanie na jod dotyczy głównie osób zamieszkujących rejony o niskiej zawartości jodu w wodzie. W warzywach z rodzaju Brassica (kapusta, rzepa, kalafior, brukselka) obecne są substancje, zwane czynnikami wolotwórczymi, które ograniczają przyswajanie jodu. Podobnie wygląda sprawa z podwyższonymi dawkami manganu i kobaltu.

Jod – skutki niedoborów i zbyt dużych dawek

Niedobory jodu powodują upośledzenie syntezy hormonu tarczycy, co skutkuje powstaniem charakterystycznego wola. Inne objawy to: chroniczne zmęczenie, apatia, przyrost masy ciała, suchość skóry i nadwrażliwość na zimno. Nadmiar jodu jest dość dobrze tolerowany przez gruczoł tarczycy. Na początku mogą jednak pojawić się objawy typowe dla niedoboru pierwiastka, bo nadmiar jodu może czasowo zablokować syntezę hormonów tarczycy. Zbyt duża ilość tego pierwiastka w organizmie powoduje też zmiany trądzikowe skóry i zapalenie ślinianek.

Jod – najlepsze źródła

Największe ilości jodu znajdziemy w owocach morza: rybach, małżach, ostrygach, krewetkach, homarach i wodorostach morskich. W naszych warunkach najlepszym źródłem tego pierwiastka są: woda, sól jodowana, wątróbka, jaja, chleb razowy oraz mleko.


Radosław Lesz

Inne wpisy w tej kategorii

Recepta na zdrowie

2021-01-13

Recepta na zdrowie

Najczęstsze pytanie, które mi zadajecie brzmi: Panie doktorze, co robić, aby nie chorować?. Każda osoba o zdrowych zmysłach powinna zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiedź nie będzie jednoznacz [...]

Czytaj dalej

Witamina B12

2020-03-31

Witamina B12

Witamina B12 szczególnie popularna jest wśród sportowców. Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i znajduje się prawie wyłącznie w pokarmach odzwierzęcych.

Czytaj dalej

Selen

2020-03-31

Selen

Selen zapobiega: zapaleniu stawów, chorobie wieńcowej, marskości wątroby oraz nowotworom. Zawartość tego pierwiastka w pokarmie zależy od jego zawartości w glebie.

Czytaj dalej

Mangan

2020-03-31

Mangan

Zapobiega osteoporozie i chroni przed zapaleniem kości oraz stawów. Jest szczególnie istotny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Zawartość tego pierwiastka w naszej diecie zależy od zawartości w glebie.

Czytaj dalej

Witamina B6

2020-03-31

Witamina B6

Jest składnikiem wielu enzymów biorących udział w metabolizmie aminokwasów i tłuszczów. Jej niedobory prowadzą do wielu dolegliwości. Także tych, które dotyczą układu nerwowego.

Czytaj dalej

Cynk

2020-03-31

Cynk

Cynk jest niezbędny dla funkcjonowania około 200 enzymów – w tym enzymów biorących udział w przenoszeniu informacji genetycznej. Jego najlepszymi źródłami są owoce morza.

Czytaj dalej