Szkodliwość smażenia i alternatywne smażenie beztłuszczowe

Szkodliwość smażenia i alternatywne smażenie beztłuszczowe

Smażenie to jedna z najczęściej używanych technik kulinarnych. Potrawy smażone mają w sobie coś, co sprawia, że wielu z nas spożywa je z ogromną przyjemnością. Co takiego dzieje się podczas poddawania pokarmów wysokim temperaturom w towarzystwie dużych ilości oleju?

Niestety wraz ze wzrostem smakowitości potrawy smażonej na głębokim tłuszczu idzie wzrost szkodliwego wpływu na nasze zdrowie. Przyjrzyjmy się zatem, jakie konsekwencje ma smażenie potraw… i znajdźmy sposób na to, jak sprawić, by spożywane przez nas potrawy były nie tylko zdrowsze, ale również nadal bardzo smaczne!

Dlaczego potrawy smażone są takie smaczne?

Może zacznijmy od rozwiązania zagadki: dlaczego potrawy smażone – a zwłaszcza na głębokim oleju – dostarczają tak dużo przyjemności z jedzenia? Dzieje się tak, gdyż tłuszcze uważane są za nośniki smaku. Dodatkowo podczas smażenia w wysokich temperaturach w wyniku przemiany chemicznej cukrów i białek (zwanej reakcją Maillarda) powstają związki nadające potrawie nie tylko złocistobrązowe zabarwienie, ale i kuszący smak oraz aromat. Niestety podczas tych procesów również z tłuszczów powstają związki toksyczne dla naszego organizmu. A ponieważ znaczna część tłuszczu zostaje zaabsorbowana przez potrawę (szczególnie jeśli jest w panierce), to dobrym pomysłem wydaje się ograniczenie do minimum używania tłuszczów do smażenia lub sporadyczne wybieranie smażenia jako formy obróbki termicznej.

Wpływ potraw smażonych na zdrowie

Pierwszą, dość oczywistą, zmianą, która zachodzi w trakcie smażenia (szczególnie na głębokim oleju) to zwiększanie kaloryczności posiłku. Każdy produkt w trakcie smażenia będzie pochłaniał pewną ilość tłuszczu (zwłaszcza jeśli będzie obtoczony w panierce). Zwiększy się tym samym ilość dostarczonej energii, a co gorsze skoncentrowanej małej porcji jedzenia (to tzw. wysoka gęstość kaloryczna). Dodatkowo w trakcie smażenia obniża się zawartość prozdrowotnych składników posiłku, takich jak, np.: tłuszcze nienasycone, witaminy, minerały czy błonnik.

W trakcie każdej obróbki termicznej pokarmów zachodzą procesy zmieniające struktury związków, przez co zmienia się skład i stopień odżywczości potrawy. Niektóre związki w trakcie poddawania obróbce cieplnej zmieniają się na łatwiejsze do strawienia, np. skrobia czy błonnik. Niektóre jednak przekształcają się na naszą niekorzyść – szczególnie jeśli działamy wysokimi temperaturami przez długi czas. Tak jest właśnie w przypadku długotrwałego smażenia w wysokich temperaturach. Podczas przemian utleniających tłuszcze powstają związki, takie jak: cykliczne monomery kwasów tłuszczowych, oksyfitosterole, akryloamid, niektóre hydrokwasy, policykliczne węglowodory aromatyczne (WWA), które mogą wykazywać właściwości mutagenne, kancerogenne i genotoksyczne. Sprawia to, że taka potrawa będzie niekorzystnie wpływała na zdrowie.

Wybierając produkty smażone, warto też pamiętać o ich bezpośrednim działaniu na nasz przewód pokarmowy. Nie od dziś potrawy smażone uważane są za ciężkostrawne. To szczególnie istotne dla osób, które już mają pewne choroby układu pokarmowego, takie jak: stany zapalne żołądka, jelit lub schorzenia trzustki czy wątroby. Pokarm smażony jest mniej efektywnie trawiony, dłużej zalega, a przez to dłużej wywiera niekorzystne działanie na błony śluzowe przewodu pokarmowego.

Jak zmniejszyć niekorzystny wpływ smażonych potraw na nasze zdrowie?

Przede wszystkim sięgajmy po nie jak najrzadziej możemy! A jeśli już musimy, to róbmy to w przemyślany sposób.

  • Im krócej będziesz smażyć, tym mniej szkodliwych związków zostanie wytworzonych. Przestrzegaj więc zalecanych czasów smażenia, uważając, by nie przypiec składników zbyt mocno.
  • Czuwaj nad smażoną potrawą i obracaj produkty w miarę potrzeb.
  • Do smażenia używaj odpowiednich do wysokich temperatur tłuszczów nasyconych, takich jak: smalec, masło klarowane, olej kokosowy. Gdy planujesz krótko trwającą obróbkę termiczną, możesz też sięgnąć po oleje roślinne o wyższej zawartości tłuszczów nienasyconych, takie jak: oliwa z oliwek, olej sezamowy czy olej rzepakowy.
  • Używaj tylko tyle tłuszczu, ile to niezbędne dla pożądanego efektu.
  • Używaj patelni lub innych sprzętów o trwałych, nieprzywierających powłokach niewchodzących w reakcje z żywnością.

Co zamiast smażenia?

A co jeśli chcemy zmienić dietę na zdrowszą, ale trudno nam całkowicie lub nawet częściowo zrezygnować ze smażonych przekąsek? Na ratunek przyjść może frytkownica beztłuszczowa!

Co to takiego? To innowacyjne urządzenie, które za sprawą szybkiego obiegu gorącego powietrza umożliwia przygotowywanie niskokalorycznych zamienników dań smażonych. Frytkownica beztłuszczowa, czyli z angielskiego Air Fryer to w dosłownym tłumaczeniu „urządzenie smażące powietrzem". I tym właśnie jest! Sposób obróbki termicznej najbliższy jest pieczeniu w piekarniku, lecz jednocześnie efekt kulinarny zbliżony jest bardziej do potraw smażonych na tłuszczu! Dlatego jest to świetny kompromis w przygotowaniu dania idealnego — smacznego i zdrowego!

Naszym faworytem na rynku zyskujących na popularności frytkownic powietrznych są urządzenia Vortex Instant. To bardzo znana kanadyjska marka, która właśnie zawitała do Polski! W swojej ofercie ma ona szeroki wybór modeli frytkownic, wśród których każdy znajdzie odpowiednią dla siebie!

Potrawy przyrządzane w Air Fryerze Vortex nie potrzebują dodatku tłuszczu lub wymagają jedynie minimalnej jego ilości! Smak natomiast z pewnością mile cię zaskoczy — w szczególności niespotykaną chrupkością!

Małe gabaryty sprzętów oraz doskonale opracowana technologia obróbki termicznej sprawiają, że potrawy są gotowe w ekspresowym tempie. Dzięki temu ubytek wartości odżywczych oraz pojawienie się związków szkodliwych w potrawie są nieznaczne. Dodatkowo to urządzenia energooszczędne, trwałe i łatwe w obsłudze, które z całego serca polecamy. Zapraszamy więc do bliższego zapoznania się ze sprzętami Air Fryer Vortex Instant dostępnymi w naszej ofercie.

Inne wpisy w tej kategorii

Walory zdrowotne topinamburu

2024-06-12

Walory zdrowotne topinamburu

Jedną z mało popularnych roślin, jeśli chodzi o znajomość właściwości zdrowotnych, której warto przyjrzeć się bliżej jest topinambur, czyli inaczej słonecznik bulwiasty. Sprawdź, co kryje w sobie.

Czytaj dalej

Diagnoza z twarzy

2024-06-05

Diagnoza z twarzy

W ajurwedzie obraz całego człowieka daje niesamowite możliwości diagnostyczne. Sprawdzamy jakie sekrety kryje nasza twarz.

Czytaj dalej

Wartości odżywcze warzyw i owoców w zależności od koloru

2024-06-04

Wartości odżywcze warzyw i owoców w zależności od koloru

Rośliny poszczególnych grup kolorystycznych różnią się zawartością składników odżywczych oraz związków fitochemicznych. Kolor informuje nas też o zawartości pewnych składników leczniczych. Sprawdź.

Czytaj dalej

Techniki samouzdrawiania przy przewlekłym stresie

2024-05-28

Techniki samouzdrawiania przy przewlekłym stresie

Stres przewlekły wydaje się być już pewną stałą cechą współczesnych cywilizacji. Czy możemy się jeszcze przed nim ustrzec? Czy istnieje możliwość pozbycia się stresorów z naszego życia?

Czytaj dalej

Jelita – nasz drugi mózg

2024-05-22

Jelita – nasz drugi mózg

Jelita nazywane są naszym „drugim mózgiem”. Gdy niedomagają, odbija się to negatywnie na całym organizmie. Sprawdź jak.

Czytaj dalej