Grudniowe sałatki

Grudniowe sałatki

Przed nami zimowe miesiące, a wraz z nimi wielka potrzeba dogrzania się na różne sposoby. W naszym menu będą dominowały raczej potrawy ciepłe, gotowane czy duszone, ale czasem może nas najść ochota na zjedzenie lżejszej, surowej przekąski. W sklepach o tej porze kupimy raczej warzywa czy owoce importowane i musimy jeszcze kilka miesięcy poczekać na rozkwit zieleniny.

Jak więc sobie poradzić zimą oraz jak zapewnić dostęp do regularnego żywienia świeżą zieleniną?


Zioła z parapetu zawsze na topie


W naszych domach czy w mieszkaniach warto uprawiać na parapecie ulubione zioła. Jeśli zapewnimy im odpowiednie warunki, będą odżywiały nas przez całą zimę. Przykładowe zioła, które można sobie wyhodować, to: szczypiorek, pietruszka, koperek, oregano, tymianek, bazylia czy rzeżucha. Ponieważ rośliny najlepiej rosną podczas słonecznych i ciepłych dni, powinniśmy zapewnić im jak najlepsze warunki do rozwoju. W sklepach internetowych można kupić gotowe zestawy do domowej uprawy ziół – zestawy takie obejmują: nasiona, doniczki, porcję gotowego podłoża (ziemi ogrodniczej, torfu ze składnikami odżywczymi i kompostem, jak również: keramzyt, odżywki czy pałeczki nawozowe). Zimą powinno się zapewnić roślinom odpowiednią temperaturę (minimum 15°C) oraz naświetlenie. Z powodu deficytowych dni słonecznych niektórzy „rolnicy parapetowi” decydują się na doświetlanie roślin lampkami jarzeniowymi. Zioła zimą można uprawiać zarówno na parapecie, jak i pod lampami – na półkach z dala od okna.


Dobra rada: aby mieć zachowaną ciągłość zbiorów przez całą zimę, warto co kilka tygodni wysiewać nową porcję nasion.


Świeża dostawa kiełków


W okresie zimowym trudniejsze jest dostarczenie organizmowi witamin i soli mineralnych, dlatego warto w tym okresie rozważyć dodatkową suplementację. Nasza zimowa dieta wcale jednak nie musi być monotonna i pozbawiona wartości odżywczych, wystarczy wyhodować sobie w domu prozdrowotne kiełki. Uprawa kiełków nie jest trudna i wymagająca. Należy tylko zwykłą ligninę lub watę nasączyć wodą albo skorzystać z przeznaczonych do tego celu kiełkownic.


Dobra rada: kiełki są ciepłolubne, do wegetacji potrzebują minimum temp. 18°C lub wyższej, wymagają też regularnego nawadniania.


Jak uprawiać kiełki


Nasiona należy wypłukać w letniej, przegotowanej wodzie, następnie włożyć do kubka i zalać go w objętości ¾ letnią, przegotowaną wodą. Pozostawić do napęcznienia (na kilka–kilkanaście godzin). Następnie nasiona przepłukać na sicie i przenieść na spodeczek z mokrą ligniną. Kiełki należy utrzymywać w wilgoci, zraszając je letnią, przegotowaną wodą.


Jak przygotowywać zdrowe, zimowe sałatki


Zimą skupiamy się na lokalnych i dostępnych surowcach. Może mamy w swoich zapasach słoiczki z kiszonkami, a może w naszych spichlerzach znajdą się jabłka czy orzechy. Zimowe sałatki powinny być bardziej sycące, treściwe, kaloryczne, dlatego powinniśmy dodawać do nich: dobrej jakości oliwę z oliwek, oleje roślinne tłoczone na zimno, orzechy, migdały, nasiona, pestki. Ponadto sprawdzą się: jajka na twardo, tofu, grzyby, dobre gatunkowo sery, gotowana fasola, soczewica, a także wspomniane już kiełki i świeże zioła. Warto też mieć w swoich zapasach dobry, domowy ocet, który w parze z olejem utworzą smaczny dressing.


Przepis na zimową sałatkę południowoamerykańską


Składniki (na 6 porcji):


•    5 ziemniaków wcześniej ugotowanych w mundurkach, ostudzonych i pokrojonych w kostkę;
•    3 szklanki ugotowanej wcześniej białej fasoli;
•    6 małych ogórków kiszonych pokrojonych w cienkie plasterki;
•    1 średnia cebula, drobno posiekana;
•    1 obrana, czerwona papryka, pokrojona w kostkę;
•    do dekoracji: 2 jajka ugotowane na twardo, pokrojone w drobną kostkę, kiełki lucerny lub drobno posiekana natka pietruszki.

Sos – składniki:


•    ½ szklanki oliwy z oliwek,
•    ¼ szklanki octu winnego,
•    szczypta ostrej papryki,
•    sól kamienna, kłodawska,
•    pieprz.

Przygotowanie:

Połącz składniki, wymieszaj, wrzuć do miski, wstaw do lodówki, schłodź. Tuż przed podaniem w osobnej miseczce wymieszaj składniki sosu. Polej sałatkę sosem, wymieszaj całość. Udekoruj pokrojonym jajkiem, kiełkami i natką.

Opracowanie Agata Majcher



 

Inne wpisy w tej kategorii

Festiwal Kultury Zdrowia - Pełnia Zdrowia bez Leków już 2.03.2024 w Katowicach

2024-02-14

Festiwal Kultury Zdrowia - Pełnia Zdrowia bez Leków już 2.03.2024 w Katowicach

Festiwal Kultury Zdrowia Pełnia Zdrowia bez Leków to największe w Polsce spotkanie poświęcone medycynie naturalnej, klasycznej, ziołolecznictwu i profilaktyce prozdrowotnej. Zapraszamy!

Czytaj dalej

Tłuszcze trans – czym są i jak wpływają na nasze zdrowie

2024-02-09

Tłuszcze trans – czym są i jak wpływają na nasze zdrowie

Tłuszcze trans od lat wzbudzają kontrowersje, a badania naukowe potwierdzają ich negatywny wpływ na zdrowie. W związku z tym ważne jest, abyśmy mieli świadomość ich obecności w produktach, które jemy.

Czytaj dalej

Bądź aktywny fizycznie niezależnie od pory roku

2024-02-08

Bądź aktywny fizycznie niezależnie od pory roku

W miejscu, w którym na co dzień przebywasz, możesz stworzyć własną oazę ruchu. Ściany naszego mieszkania skrywają wiele wspierających możliwości w utrzymaniu formy i dobrego samopoczucia. Sprawdź sam.

Czytaj dalej

Czy karma wraca?

2024-02-02

Czy karma wraca?

W artykule przybliżamy pojęcie karmy. Nikt z nas nie ucieknie przed konsekwencjami swoich czynów, a więc skoro tak, to czym są konsekwencje? Czy może być dobra karma i zła karma? Zapraszamy do lektury

Czytaj dalej

Dieta ketogeniczna - w jakich przypadkach znajduje szczególne zastosowanie?

2024-01-30

Dieta ketogeniczna - w jakich przypadkach znajduje szczególne zastosowanie?

W ostatnich latach dieta ketogeniczna, stała się bardzo popularnym sposobem na odchudzanie oraz na terapię różnych schorzeń. Jednak nie w każdym przypadku jest ona skuteczna. Wyjaśniamy dlaczego.

Czytaj dalej