Według alfabetu:

Tryptofan

Tryptofan

Tryptofan

Tryptofan jest białkowym, aromatycznym aminokwasem niezbędnym egzogennym, czyli takim, który nie jest wytwarzany w organizmie i musi być dostarczany wraz z dietą. Wraz z 5-hydroksytryptofanem jest prekursorem neuroprzekaźnika serotoniny i melatoniny (synteza serotoniny w centralnym układzie nerwowym jest zależna od dostępności tryptofanu i 5-hydroksytryptofanu). 

Funkcje tryptofanu

Główną rolą tryptofanu jest synteza serotoniny i melatoniny. Serotonina w centralnym układzie nerwowym reguluje nastrój, uczuciowość, odpowiada za dobowy rytm, odczuwanie bólu i sytości. Gruczoł szyszynki uczestniczy w przekształcaniu serotoniny w melatoninę. Na wzrost poziomu serotoniny wpływają: żelazo, witaminy z grupy B (zwłaszcza B6), kwasy omega-3, magnez i witamina D3. 

Inne funkcję tego aminokwasu to:

    • jako element budulcowy bierze udział w syntezie białek,

    • bierze udział w tworzeniu niacyny (witamina B3) i tryptaminy,

    • uczestniczy w biosyntezie koenzymów biorących udział w reakcjach redoks i łańcucha oddechowego,

    • zapewnia noworodkom ustalenie rytmu dobowego i dojrzewanie mózgu.

Komu grozi niedobór

Zwiększone zapotrzebowanie na tryptofan wykazują noworodki, niemowlęta w fazie wzrostu, kobiety w ciąży, osoby zestresowane oraz te mające stany zapalne. Tryptofan powinni uzupełniać ci, którzy cierpią na bulimię i ludzie z ostrą niewydolnością nerek. Aminokwas ten złagodzi także stany napięcia przedmiesiączkowego oraz jest pomocny przy zaburzeniach snu. Po tryptofan powinny sięgać osoby popełniające błędy dietetyczne – przy niedoborze witaminy B6 , a także zwolennicy diet wysokobiałkowych.

Objawy niedoboru:

    • bóle głowy,

    • niepokój,

    • zmęczenie,

    • problemy z koncentracją,

    • podatność na stres,

    • stany zapalne skóry,

    • biegunki,

    • zaburzona kontrola nad odczuciem sytości,

    • niepokój,

    • agresja,

    • depresja,

    • problemy z zasypianiem,

    • choroby mięśni,

    • zaburzenia krzepliwości krwi,

    • niedobór melatoniny,

    • katabolizm białek.



Tryptofanowe BHP



Przeciwwskazaniem do suplementowania tryptofanu jest ciężka niewydolność wątroby, encefalopatia wątrobowa, niewydolność nerek. Osoby z osłabionym metabolizmem aminokwasów powinny stosować tryptofan w ograniczonych ilościach. Przy spożyciu zbyt wysokich dawek mogą wystąpić wymioty, nudności, skurcze przewodu pokarmowego, zawroty głowy, senność.



Agata Majcher

Bibliografia

U. Gröber, Mikroskładniki odżywcze, Wrocław 2009.

Masz pytania lub własne doświadczenia? Opisz je w komentarzu!

Dodaj komentarz